Zijn kankercellen besmettelijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Zijn kankercellen besmettelijk?

Zijn kankercellen besmettelijk ,door een bloedtransfusie ofzo ?

Of sexueel overdraagbaar ?

Berichten: 87

Re: Zijn kankercellen besmettelijk?

Niet bij mensen voor zover men weet (ervanuitgaand dat men geen bloed ontvangt van een eigen eeneiige tweeling die kanker heeft). Wel bij zoogdieren zoals Tasmaanse Duivels.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zijn kankercellen besmettelijk?

Er zijn 2 overdaagbare tumoren bekend: inderdaad de aangezichtstumor bij tasmaanse duivels, en een bij honden.

Normaal gesproken zullen kankercellen uit een ander organisme niet kunnen overleven omdat het immuunsysteem ze direct als vreemd herkent en zal doden. Dit geldt ook voor de andere soorten kanker bij honden en tasmaanse duivels. Deze twee kankercellijnen hebben dus iets bijzonders.

Het is niet helemaal ondenkbaar dat er ooit een "besmettelijke" kanker bij mensen ontstaat, maar gezien het feit dat mensen er geen gewoonte van maken elkaar in het gezicht te bijten is het minder waarschijnlijk dan bij tasmaanse duivels.....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zijn kankercellen besmettelijk?

In indirecte zin is er wel een vorm van te bedenken.

Baarmoederhalskanker kan worden veroorzaakt door het HPV-virus, dat wel seksueel overdraagbaar is. Maar dit is dus in strikte zin geen besmettelijke vorm van kanker, maar een SOA die op den duur kanker kan veroorzaken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zijn kankercellen besmettelijk?

Ik heb geloof ik jaren geleden een keer in C2W gelezen over die besmettelijke vorm van kanker bij honden, die ze krijgen als ze aan elkaars tumoren likken.

Het sarcoom van Sticker heette die soort als ik me niet vergis.

Reageer