Springen naar inhoud

fluorwaterstofzuur

• Log in om te kunnen reageren

zuurtje

zuurtje

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2011 - 02:22

Hallo allemaal,

ik zoek fluorwaterstofzuur met een zeer hoge concentratie, industrieel fluorwaterstofzuur neem ik aan. Weet iemand toevallig waar je fluorwaterstofzuur kan verkijgen in die vorm? Ik ben op de hoogte van de werking van de zuur en alle gevaren eraan verbonden( heb een paar topics gelezen op chemieforum) en heb er zelf eerder mee gewerkt maar in lagere concentratie van 40%. Ik zou graag concrete oplossingen willen waar ik in staat ben deze zuur aan te schaffen!!!

Groeten Iwan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2011 - 07:07

"Ik ben op de hoogte van de werking van de zuur en alle gevaren eraan verbonden( heb een paar topics gelezen op chemieforum) en heb er zelf eerder mee gewerkt maar in lagere concentratie van 40%."

Dat ben je naar aanleiding van dat regeltje dus helemaal niet! Een verdunde vorm van een zuur is NIET te vergelijken met de geconcentreerde vorm ervan.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2011 - 09:19

Probeer maar eens een stukje metaal in 98% H2SO4 te leggen.
En een stukje metaal in bv 4M H2SO4.
Na 1 dag zie je grote verschillen..........
In het verdunde zuur is het metaal meer aangetast......

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2011 - 10:32

HF is dodelijk als je het over je lichaam krijgt
Maar zoals je vast weet is het te koop bij Acros, Sigma enz..
Als partikulier kan je het echter niet kopen, en dat is maar goed ook.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2011 - 12:07

Ik ben zo blij dat dit spul niet te koop is voor particulieren (zoals jij)... jij praat over een 'lage' concentratie van 40%, daarmee alleen al geef je voldoende aan dat je er geen verstand van hebt.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2011 - 15:06

Toch zijn er schoonmaakmiddelen die HF bevatten.
zie ook. http://www.dewaelehe...ds/doc/1325.pdf

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het gebruik van HF .
Heb ooit een ongeval meegemaakt waarbij HF in het spel was.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2011 - 08:27

Kan mij bijna niet voorstellen, lijkt meer een typefout omdat er 1,1 difluorethaan in zit. Het doel is namelijk bevriezen van de kauwgom. Wat HF met kauwgom moet doen is mij niet duidelijk.

Edit: ik heb gezien wat werknemers in de keramische industrie hebben opgelopen door jarenlange blootstelling aan HF dampen en dan praten we echt over hele kleine concentraties: geen tanden meer, geen haren, nare botziekten... echt gruwelijk.

Veranderd door Echtepino, 08 juli 2011 - 08:28

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 13 juli 2011 - 13:49

Op http://www.benslinkesoep.nl/hf.htm staan wel een aantal interessante cases van ongevallen met geconcentreerde en verdunde oplossingen van HF. Dan snap je wel dat je niet met een standaard zuur te maken hebt. Vervelende is dat het door de huid heen gaat en het bot aantast. Zelf gebruikte ik altijd 40% HF voor het etsen van kwartsglas. Uiteraard in de zuurkast, met labjas en handschoenen aan en calciumgluconaat in bereik.

Particulier is het (godzijdank) niet te verkrijgen, voor bedrijven via via acros of sigma-aldrich wel. Laat je alleen wel goed informeren over de gevaren en hoe je risico's van te voren tot een minimum beperkt! Iedereen maakt wel eens ongelukken namelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures