Springen naar inhoud

voorbewerking voor AAS analyse

• Log in om te kunnen reageren

Shamandalie

Shamandalie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2011 - 22:21

voor school moet ik een analyse doen van de hoeveelheid cobalt in een aangeleverd composiet.

nu zou de normale manier zijn dat ik het monster oplos in een aantal % zuur, maar tot zover heeft niks geholpen om het composiet op te lossen.

ik zat al te denken aan andere manieren om het cobalt uit het monster te halen. een van deze manieren was door gebruik te maken van een verassingsoven. maar op welke temperatuur moet zoiets gebeuren en hoelang?
de enige referentie die ik heb zijn boontjes die ik verast heb 3 jaar terug (400įC 30 minuten).

is er iemand die kan aangeven of dit uberhaupt mogelijk is en bij welke temperatuur?

het composiet bestaat trouwens uit een polyesterhars en een vlasvezel.
ik heb op google al gezocht maar niks gevonden helaas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2011 - 10:38

welke zuren he je gebruikt?

HF is een goede optie.
zwavelzuur/peroxide doet ook een hoop aleen lost geen glasvezel op.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 13 juli 2011 - 13:21

Ik zou eerder voor een organisch oplosmiddel kiezen zoals tolueen, heptaan of ethylacetaat. Maar of dat dan werkt vraag ik me af.

Je kan natuurlijk ook verassen. Wij deden dat meestal bij 550 tot 850įC afhankelijk van de tijd en samenstelling. Maar dan moet je wel de as weer zien op te lossen.

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2011 - 18:18

gaat het nou om Vlasvezel of Glasvezel? Verassen met glasvezel gaat nl. niet lukken.

Waarom probeer je het verassen niet eerst op een lage temperatuur, bv 550 graden? Als het niet verast, de temperatuur verhogen, in stapjes van, zeg 100, tot max 1100 graden. Hierna los je het overgebleven as op in een zuur en analyseren op de AAS.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures