Nafta

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Nafta

Ik werk voor 1 van mijn hobby's regelmatig met Plasti Dip. Dit is een soort vloeibaar rubber waarmee je een isolerende laag om bijvoorbeeld electrische componenten kan maken. Na verloop van tijd droogt het in de geopende verpakking echter uit maar dit is simpelweg te verhelpen door hun thinner er aan toe te voegen waardoor het rubber weer vloeibaar wordt. Deze thinner kost echter meer dan €15 per liter en nu las ik dat het gewoon met Nafta verdund kan worden. Ik ben gaan zoeken hoe dat hier wordt verkocht en weet ondertussen dat het bijvoorbeeld Zippo aansteker benzine is. Klopt het dan dat het ook gewoon Wasbenzine is? Elders lees ik nl weer dat Nafta gewoon Terpentine is. Wat moet ik nu halen? Het belangrijkste is dus dat het rubber er in oplost.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Nafta

Als je er niet boven gaat hangen en goed ventileert zou ik gewoon eurobenzine kopen. Zitten wel iets meer aromaten in denk ik... dus niet binnen gebruiken... qua gevaarsaspecten ongeveer zelfde niveau.

Berichten: 22

Re: Nafta

OK bedankt voor je reactie maar ik had achter in de kast nog een fles terpentine staan en daar staat dus ook op dat het Nafta is. Ik begin het nu toch verwarrend te vinden omdat ik lees dat het dus blijkbaar terpentine is en ook benzine... Je gooit toch ook geen terpentine in je autotank? Of is Nafta de noemer van een reeks aardolieproducten?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Nafta

Nafta en benzine zitten veel aromaten in (ook benzeen), terpentine minder benzeen.

Lijkt allemaal erg op elkaar... wordt allemaal gemaakt uit nafta, dat is de grondstof.

Berichten: 22

Re: Nafta

M.a.w. welke van de 2 ik er ook bij gooi is wel OK?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Nafta

Ik heb het artikel gelezen.

Wat ik ervan denk wil ik je toch even laten weten.

Het oplosmiddel waarmee je wilt verdunnen is volgens de gebruiksaanwijzing niet zomaar naphta, maar VM&P naphta.

VM & P staat voor varnish makers & painters en heeft heel andere eigenschappen dan zomaar terpentine of wasbenzine. Deze oplosmiddelen zullen rubber niet goed oplossen.

Wat ik gezien heb in het artikel, is tolueen een mogelijkheid, ofschoon dit beslist niet gezond is.

Ik denk dat thinner (bij Action of Gamma) een alternatief is, ofschoon ook beslist niet gezond, om er vaak mee te werken.

Groetjes van Opajuup 8-)

Reageer