Destillatie spiritus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 216

Destillatie spiritus

Hallo iedereen,

Na mijn verhuizing 5 weken geleden heb ik weer de mogelijkheid mijn scheikundehobby op te pakken! Om te beginnen ben ik met een simpel projectje begonnen, namelijk het drinkbaar maken van spiritus. Nu weet ik dat het onderwerp gevoelig ligt in verband met de risico's die er aan verbonden zijn, maar dat is dan ook de reden dat ik deze vraag post.

In theorie klopt mijn aanpak helemaal, ik heb de data-sheet van spiritus opgevraagd bij de fabrikant. Deze zegt dat de gevaarlijke stoffen methanol en ethanol zijn, ethanol is het product, dus hoef ik me alleen op de methanol te richten. Uit eerdere destillaties weet ik dat de blauwe kleurstof en de stinkende

zooi (die volgens de data-sheet niet gevaarlijk zijn) niet meekomen met de eerste destillatie.

Ik zit hier nu echter met meer dan een halve liter destillaat waarvan ik niet weet hoeveel methanol deze bevat.

Witte wijn bevat gemiddeld 100ppm methanol, dat is mijn streef concentratie. Omdat witte wijn 6,4x minder alcohol bevat dan mijn destillaat (14% vs. 90%) mag mijn destillaat dus ook 6,4x meer methanol bevatten als je het ook echt verdunt naar 14%. Dat is dus 640ppm, wat best een makkelijke concentratie is om te behalen als je weet dat de oorspronkelijke concentratie methanol gelijk aan of kleiner is dan 5000ppm. Wettelijk gezien mag drank afkomstig van vruchtfermentatie zelfs 300ppm methanol bevatten.

Dus nu mijn vraag: Weet iemand waar ik toegang zou kunnen krijgen tot een gaschromatograaf? Ik heb drie samples staan, A, B en C, ik denk dat A nog teveel bevat maar ik schat dat B en C prima te drinken zijn. Ik weet het alleen niet zeker. Ik ben bij de Universiteit Leiden geweest maar daar hebben ze alleen GC's op de practicumzalen en die zijn net als de HBO gesloten voor de zomer......


Reageer