Springen naar inhoud

Oplosbaarheid van stikstoftrichloride

• Log in om te kunnen reageren

Jeesssyyyy

Jeesssyyyy

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2011 - 12:28

Wikipedia zegt dat NCl3 goed oplosbaar is in apolaire stoffen maar ik begrijp eigenlijk niet waarom.

Als ik het molecuul teken m.b.v. de VSEPR methode lijkt het een mij tetraŽder-structuur te hebben. Het stikstof-atoom is met 3 streepjes gebonden aan 3 chloor-atomen en er is een niet bindend elektronenstreepje dat de andere kant opwijst (om bij het stikstof-atoom te voldoen aan de octetregel)

Omdat chloor elektronegatiever is dan stikstof, verwacht ik een dipoolmoment richting de 3 chloortjes, en dan zou het molecuul dus een dipool zijn en polair zijn en daarmee oplosbaar in water en onoplosbaar in apolaire stoffen.

Kan iemand mij misschien helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2011 - 22:03

Je hebt gelijk, maar zo zwart/wit ligt het niet.

Er is een dipoolmoment, maar dat is niet heel groot. Daardoor zal de stof nog best oplossen in apolaire oplosmiddelen. In water zal het niet echt heel welkom zijn: als daar een verbinding als deze tussen de watermoleculen komt te zitten worden er heel gunstige waterstofbruggen verbroken, zoveel energie levert deze dipool nooit op!

Jeesssyyyy

Jeesssyyyy

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 11:22

In water zal het niet echt heel welkom zijn: als daar een verbinding als deze tussen de watermoleculen komt te zitten worden er heel gunstige waterstofbruggen verbroken, zoveel energie levert deze dipool nooit op!

Dit begrijp ik niet echt eigenlijk, zou u dit iets meer kunnen toelichten a.u.b.?

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 18:02

De stof is onoplosbaar in water en reageert met water, het is een olieachtige stof... (uit ervaring van een klasgenoot die bijna is overleden bij de synthese ervan in zijn schuur.)
Ik heb wel zijn neefje NI3 ooit gemaakt, dat gaat heel wat beter en reageert niet met water en is ook stabiel zolang het niet droog wordt.

Uit: http://chem.rutgers....s_Chapter_3.pdf

The Lewis structure of NCl3 (N is the central atom) is ClNClCl
The molecule has 26 valence electrons. There are four electron pairs around nitrogen (three bonding pairs and one lone pair). The electron arrangement is tetrahedral. The shape is trigonal pyramidal. The lone pair-bonding pair repulsion is greater than the bonding pair-bonding pair value. Therefore, the bond angles [∠ Cl-N-Cl ] will be smaller than 109.5į. The molecule NCl3 is an AX3E species. The lone pairs on the chlorine atoms are not considered because they are on terminal atoms.

Veranderd door Echtepino, 20 juli 2011 - 18:47

Jeesssyyyy

Jeesssyyyy

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 22:33

Welke reactie vindt er dan plaats wanneer deze stof in aanraking komt met water?

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2011 - 00:04

NCl3 + 3 H2O → NH3 + 3 HOCl

Jeesssyyyy

Jeesssyyyy

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2011 - 12:34

Ah oke, dus het lost niet echt in water op omdat het dipoolmoment erg klein is en het bovendien met water reageert.

Ik denk dat ik het wel heb begrepen, bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures