Springen naar inhoud

heat pipe bij kamertemperatuur

• Log in om te kunnen reageren

kotsblok

kotsblok

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 19:05

Hallo,

Als ik een heatpipe in mijn kamer zet onder een hoek van 30 graden en het kookpunt van de vloeistof is 18 graden, de kamertemperatuur is 20, is het dan zo dat de onderkant 18 graden wil worden en de bovenkant warmer dan 20 graden, bijvoorbeeld 22 graden?

En als de heatpipe dat zou willen, zou die de temperaturen dan ook bereiken, gegeven een (lange) wachttijd?

Groet,
Nelis

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 20:53

Klopt, zolang je de onderkant wel 'opwarmt' met voldoende warme lucht. Uiteindelijk gebeurt er dus niets...

Edit: waarom zou de bovenkant >20C worden?

Veranderd door Echtepino, 25 juli 2011 - 20:56

kotsblok

kotsblok

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 21:10

Hi,

Laat ik mijn vraag anders stellen:

Als ik een heatpipe in mijn kamer zet onder een hoek van 30 graden en het kookpunt van de vloeistof is 18 graden, de kamertemperatuur is 20, is het dan zo dat de onderkant 18 graden wil worden als ik de bovenkant kan blijven koelen tot 20 graden?

Groet,
Nelis

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juli 2011 - 21:19

Tuurlijk niet, uiteindelijk krijg je een homogeen mengsel dat precies 20C is. Natuurlijk onder een iets hogere druk dan wat er normaal in die buis heerst. Zonder adequate koeling aan de onderkant zal alles lekker opwarmen.

kotsblok

kotsblok

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 21:50

Hi,

Aha! De rol van de zwaartekracht zie ik dan dus terug in een stijging van de druk.

De zwaartekracht blijft doorwerken en de druk zorgt er voor dat het kookpunt uiteindelijk op 20 graden komt.

Groet,
Nelis

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juli 2011 - 22:00

Dat heeft niets met zwaartekracht te maken, maar met thermodynamica. Je zit uiteindelijk op de evenwichtslijn tussen vloeistof en gas. Je kiest de temperatuur, dan ligt druk en samenstelling vast.

kotsblok

kotsblok

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 22:25

Hi,

Wat is dan wel de rol van de zwaartekracht? Ik dacht dat er met een heatpipe een speciale lont nodig was als je het medium in vloeibare vorm tegen de zwaartekracht in wil transporteren, zodat die "boven" kan verdampen en daar dus hitte vandaan zal halen.
En dat het met een "gravity assisted heatpipe" niet per se nodig is om een dergelijke lont te gebruiken.

Er is dus wel iets te zeggen voor het argument om de zwaartekracht mee te nemen in de vergelijking, of vergis ik me daarin?

groet,
Nelis

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2011 - 07:15

Mja daar heb je een punt, maar dan zit je naar convectie te kijken; stroming gebaseerd op dichtheidsverschillen. Die zorgt er ook voor dat de damp tijdens het koken bovenin hangt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures