thermiet

Moderator: ArcherBarry

Reageer

thermiet

Beste forumgebruikers,

ik ben onlangs bezig geweest met het uitproberen van verschillende soorten thermiet.

voordat ik verderga: ik weet dat pyrotechniek bij wet verboden is, maar begin a.u.b. niet over k3wls en bommen etc. Ik zit in het eerste jaar van mijn scheikundestudie, dus ik heb verstand van de achterliggende reacties, ik heb alleen wat praktische hulp nodig. Als dit absoluut verboden is, is dat betreurenswaardig, maar help a.u.b. wanneer mogelijk.

Ik heb drie soorten thermiet: koper(II)oxide/Al, mangaan(IV)oxide/Al en SiO2/S/Al.

Ik heb de koperthermiet, tevens de heftigst reagerend, succesvol aangestoken met een normale 'flikkerster'. Met de andere 2 soorten, SiO2/S/Al en MnO2/Al heb ik 2x geen resultaat gehad met iets eenvoudigs als een flikkerster.

mijn vraag: welk middel zou geschikt kunnen zijn om de andere twee soorten te laten reageren?

ik heb beschikking over KMnO4/glycerine en KClO3/suiker/H2SO4. Magnesiumlint heb ik niet meer, en helaas is Labstuff met vakantie en bovenien is de enige campingwinkel in de buurt vorig jaar failliet gegaan.

mvg, guido

edit: ik weet niet waarom dit bij organisch terecht is gekomen, mijn excuses

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: thermiet

Ontstaan daar wel thermodynamisch gunstige stoffen bij? Zand lijkt me nu niet echt een goede oxidator.

Re: thermiet

dat vond ik toen ik het gelezen heb ook zeer interessant en zeker onverwacht.

nog mooier zelfs, het reactieproduct is elementair silicium.

http://www.amazingrust.com/experiments/how_to/Thermite.html

Het is ook een moeilijk op te starten reactie, maar het toegevoegde zwavel zou dat probleem moeten verhelpen (zonder succes, helaas).

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: thermiet

Heb je deze?

Kun je bijna overal vinden in de kringloopwinkels:

[1] G. Schlessinger, Inorganic Laboratory Preparations, Chemical Publishing Company, New York (1962).

Echt een heerlijk experimenteerboek met ook de beschrijving om silicium te maken op die manier.

De heetste temperaturen bereik je juist bij die vreemde combi's van bv Fe-oxide en Aluminium, je zou denken dat je gewoon Aluminium aansteekt en dat die zuurstof uit de lucht iets eenvoudiger voorhanden is dan degene zo stabiel verbonden aan ijzer...

Re: thermiet

ok die zal ik zeker eens bekijken =D

nog ideeën om zo'n hoge temperatuur (bijna 2000 C) te bereiken?

zou KMnO4/glycerine heet kunnen worden?

mijn laatste hoop is anders nog elementair Lithium, wat uit die energizers te halen is.

Dit lijkt me zelf niet erg veilig en ook onpraktisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: thermiet

met gewoon ijzerIIIoxide haal je al 2500 graden.

Re: thermiet

oh ja ik zou natuurlijk ook gewone ijzerthermiet kunnen gebruiken

de ijzer(II) en ijzer(III) oxides zijn allebei i.c.m. aluminium relatief eenvoudig aan te steken toch?

in The Anarchist Cookbook gebruiken ze KNO3/S/Al flash, maar zal dit genoeg warmte kunnen overdragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: thermiet

Magnesiumlint heb ik niet meer, en helaas is Labstuff met vakantie
Ik ben niet met vakantie, ben slechts bezig achterstallige orders weg te werken.

Maar op de site staat 'op vakantie' om niet konstant telefoontjes te krijgen

Echte vakantie is later....

Re: thermiet

ok =D

bij deze dan mijn excuses voor het verstrekken van verkeerde informatie over uw bedrijf

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: thermiet

Het aansteken van thermiet kan d.m.v. kaliumpermanganaat/glycerine, ik gebruikte altijd normale sterretjes (vuurwerk), zorg er dan alleen wel op dat je het thermiet goed afdekt.

Een enkele vonk van het sterretje is al voldoende om de boel in gang te zetten, zeker met Fe(III)oxide/Aluminium-poeder. Ik zou dat kookboek dus weg leggen en geen flash gebruiken, aangezien dit niet eens nodig is.

Op wikipedia staat ook een mooi tabel met de nodige uitleg.

Re: thermiet

ik heb de KMnO4/glycerine geprobeerd en dit werkte goed

bedankt voor alle info

ga de flash overigens toch maken omdat ik een mooie kilo german dark op de kop getikt heb ;)

Reageer