Springen naar inhoud

Hoeveelheid waterstofbruggen

• Log in om te kunnen reageren

BMaas

BMaas

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2011 - 14:23

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum maar ik denk dat het een goed idee is om lid te worden aangezien ik een thuisstudie havo scheikunde doe en het van tijd tot tijd toch erg lastig vind worden.
Ik ben net klaar met een hoofdstuk over waterstof-bruggen en heb veel aanvullende informatie opgezocht op internet. Iets wat ik niet kan vinden, en me toch erg afvraag, is het volgende: Hoe weet je hoeveel H-bruggen een bepaald molecuul aangaat, waar hangt dit vanaf?

Verder is er nog een onduidelijkheid die ik tegen kwam tijdens een hoofdstuk, over de polaire atoombindingen. Waar hangt het vanaf hoe hard een bepaald atoom aan het/de gemeenschappelijke elektronenpa(a)r(en) trekt? Ik dacht zelf dat dit aan de hoeveelheid protonen in de kern van het atoom lag, maar deze redenering gaat weer niet op voor koolstof, die met waterstof een praktisch niet-polaire binding vormt.
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes,
Boudewijn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2011 - 14:46

Elk vrij elektronenpaar van zuurstof en stikstof (en soms fluor) kan 1 H-brug leggen met een waterstofatoom dat deel uitmaakt van een dipool.

BMaas

BMaas

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2011 - 11:26

Ah okee, vandaar dat water H-bruggen kan vormen met 4 andere water moleculen. 1 voor elk H-atoom en 2 voor het O-atoom.
Bedankt voor de reactie.

En dat over de polaire atoombinding? Hoe komt het dat wanneer stikstof, zuurstof of fluor een molecuul vormt met waterstof er wel een polaire atoombinding ontstaat en bij bijvoorbeeld koolstof niet?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2011 - 12:17

er moet een voldoende groot verschil in elektronegativiteit zijn, het meest elektronegatieve atoom trekt dan een groter deel elektronen in de binding naar zich toe, waardoor de binding polariseert.
This is weird as hell. I approve.

Titan

Titan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2011 - 21:35

een aanvulling:

wanneer gekeken wordt naar het periodiek systeem der elementen dan kan je het volgende ezelsbruggetje onthouden: van linksonder naar rechtsboven, hoe elektronegatiever de elementen worden (dus hoe harder het element elektronen naar zich toe trekt)

Veranderd door Titan, 05 oktober 2011 - 21:37

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures