refluxopstelling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 44

refluxopstelling

Hallo iedereen

Voor een bepaald chemsich experiment dien ik een (atmosferische) refluxopstelling te maken. Ik heb dit experiment een aantal maal herhaald en telkens de diameter van de ingang van de koeler gereduceerd met behulp van geslepen glasstukjes. Zoals te verwachten viel steeg de kooktemperatuur (1,5°C bij de grootste reductie) van het mengsel dat gerefluxd diende te worden door drukopbouw in de kolf. Nu is mijn vraag of het geobserveerde kookpunt bij een normale refluxopstelling (dus met de niet gereduceerde diameter van de koeler) gelijk is aan het kookpunt van het mengsel bij 101325 Pa (in de veronderstelling dat de luchtdruk buiten de refluxopstelling ook gelijk is aan 101325 Pa. En bestaat er een formule die het verband geeft tussen enerzijds de diameter van de ingang van de koeler en de druk in de kolf?

Bedankt

Berichten: 677

Re: refluxopstelling

En bestaat er een formule die het verband geeft tussen enerzijds de diameter van de ingang van de koeler en de druk in de kolf?
Bij mijn weten niet. De drukopbouw in een dergelijke opstelling is evenredig met de hoeveelheid geproduceerde damp (per tijdseenheid) minus de hoeveelheid afgevoerde damp per tijdseenheid.

Een nauwere uitstroomopening geeft meer tegendruk, waardoor er minder damp kan afgevoerd worden.

De hoeveelheid geproduceerde damp is verbonden aan de hoeveelheid geproduceerde warmte (via de verdampingsenthalpie).

Als je dit allemaal correct wil doorrekenen wordt het in elk geval bijzonder complex.

Berichten: 44

Re: refluxopstelling

Heb een methode gevonden.

Door te kijken hoeveel condensaat er in de refluxkolom zit kan ik uitrekekn hoe groot de druk in de kolf minstens moet zijn om ervoor te zorgen dat dit opgestapelde condensaat niet terug naar de kolf stroomt.

Toch bedankt

Reageer