Kaliumcyanide verklikker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kaliumcyanide verklikker

hallo iedereen.

ik heb een redelijk belangrijke vraag.

is er een of andere "verklikker" van Kaliumcyanide?

bijv. dat op het moment dat de Kaliumcyanide in water zit (opgelost) en die "verklikker" komt in aanraking met het water dat het dan een reactie geeft?

zo ja wat is die en hoe zou je dan aan zo'n verklikker moeten komen?

gr Sacol

Berichten: 3.145

Re: Kaliumcyanide verklikker

Een licht zure oplossing van ijzer(II) sulfaat en ijzer(III) sulfaat (beide in pakweg 1 : 1 verhouding opgelost in het water) is een prima indicator voor cyanide. Zelfs met weinig cyanide geeft dit een intensieve blauwkleuring.

In de praktijk maak je dit als volgt:

- neem een spatelpuntje ijzer(II) sulfaat of Mohr's zout (blijft langer goed bij opslag) en los dit op in 10 ml water

- voeg een spatelpuntje ammonium ijzer(III) sulfaat (lost veel makkelijker op dat gewoon ijzer(III) sulfaat) toe en los dit ook op in die zelfde 10 ml water

- voeg een ml witte azijn toe

Gebruik dit als indicator voor cyanide. Voeg een ml of zo van de te testen oplossing toe. Zelfs weinig cyanide zal een duidelijke blauwe kleur geven.

Mohr's zout en ammonium ijzer(III) sulfaat kun je kopen bij Labstuff en ook via eBay kun je hier wel aan komen. Beide stoffen zijn niet giftig en als particulier is het geen enkel probleem om deze stoffen te kopen en in bezit te hebben.

-----------------------------------

Jouw vraag maakt me wel een beetje nieuwsgierig. Waar denk jij cyanide in aan te treffen?

Berichten: 3

Re: Kaliumcyanide verklikker

A. Heb ik het zelf nergens voor nodig, maar ik ben een Amateur-schrijver en dit heb ik nodig voor een boek.

B. ik zelf heb dus absoluut geen verstand van chemie. en hoewel je antwoord me ontzettend helpt en ik hiermee kan werken, is het nogal moeilijk. hoe ik het zo lees is het geen stof met vaste naam, het is een stof die je zelf moet gaan creeëren.

is er geen andere manier wat zelfs een chemie-idioot als ik zou kunnen doen?

en dan nog twee belangrijke vragen over de verklikker: welke stoffen (hoeven niet per ce vergif te zijn) verklikt het nog meer?

en kan het ook andersom (dat je de "verklikker" in het water doet I.P.V

. het water in de "verkliker" ?

alvast bedankt Sacol

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Kaliumcyanide verklikker

Doet me denken aan journalisten die onkundige sensatie verhalen in de krant plaatsen... de burger neemt zo'n vehaal als serieus aan.

Maargoed, je onderzoekt in ieder geval de materie.

Zo'n stof noem je gewoon een indicator

Berichten: 3

Re: Kaliumcyanide verklikker

Labstuff schreef: Doet me denken aan journalisten die onkundige sensatie verhalen in de krant plaatsen... de burger neemt zo'n vehaal als serieus aan.

Maargoed, je onderzoekt in ieder geval de materie.

Zo'n stof noem je gewoon een indicator
nu weet ik dat maar toen ik deze topic maakte wist ik dat niet en dus heb ik het maar vernoemd naar die tandarts pilletjes (de plak verklikkers).

ik heb allen nog 4 vragen die ik beantwoord moet hebben voordat ik verder kan:

1. is er ook een "kant-en-klare" vorm van de cyanide indicator ?

2. welke beroepen zou deze indicator gebruiken ?

3. welke stoffen doet de indicator nog meer laten zien ?

4. en stel ik maak/heb die indicator, en ik maak/heb 10 ml. moet ik dan per ce wat van het spul bij de indicator doen of kan ik de indicator ook bij het spul doen ?

als iemand me dit zou kunnen vertellen

gr Sacol

Re: Kaliumcyanide verklikker

Onderzoek: Google "cyanide test"

eerste 2 hits leveren antwoord voor vraag 1,2 en 4

http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&c...9iD6N8ivRSuyLcw

http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&c...uOfcCKcjK7M5Xtw

Op vraag 3 moet de gebruikte methode bekend zijn voor een antwoord.

Reageer