[scheikunde] kookpunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[scheikunde] kookpunt

Hallo iedereen

Ik had graag een bevestiging gehad van mijn denkwijze.

Bij het verdampen van een vloeistof speelt het oppervlak van de vloeistoffase een belang in de hoeveelheid vloeistof die per tijdseenheid ontsnapt. Ik denk dat dit bij een kokende vloeistof niet het geval is. De hoeveelheid vloeistof die bij het koken (stel dat het over water gaat dat in een pot kookt zonder deksel in een zeer grote ruimte zodat de relatieve luchtvochtigheid nauwelijks beinvloed wordt door het kookproces) is onafhankelijk van het het blootgestelde oppervlak indien dezelfde hoeveelheid warmte per tijdseenheid toegevoegd wordt. Waarom wordt koken eigenlijk een oppervlakte verschijnsel genoemd. Het zijn toch niet enkel de vloeistofmoleculen aan het oppervlak die kunnen verdampen? In een kokende vloeistof gebeurt het verdampen toch ook reeds in de vloeistof zelf (dampbellen bij koken)?

Dank

Re: [scheikunde] kookpunt

"Koken" is het overgaan van de vloeistoffase in de gas(dampfase). De beide fases worden niet "gemengd" ook niet in dampbellen. Het oppervlak is de plaats waar de moleculen kunnen overgaan van de ene fase naar de andere ook in dampbellen.

Reageer