Springen naar inhoud

[scheikunde] Reactieverloop redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

lanaA

lanaA

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2011 - 19:20

Beste leden,

In mijn cursus chemie kwam ik volgende vraag tegen:

'Het dichromaation is een sterke oxidator: hierdoor zal een waterige oplossing van dichromaationen in een zuur midden reageren met Fe2+-ionen in een aflopende reactie:

Cr2O72 - + 6Fe2+ + 14H+ --> 2Cr3+ + 6Fe3+ + 7H2O

Stel dat je deze reactie start vanuit een waterige oplossing met 0,10 mol dichromaationen, 0,30 mol Fe2+ ionen en een overmaat aan H+-ionen. Welke van de volgende beweringen is dan correct?

A. Alle dichromaationen worden verbruikt.
B. Er wordt 0,10 mol Fe2+ verbruikt.
C. Er wordt 0,20 mol Cr3+ gevormd.
D. De pH stijgt wanneer de reactie vordert.

Het juiste antwoord zou D moeten zijn, maar met mijn redenering kom ik iets anders uit.
Ik redeneer als volgt:
A: juist want er staat geen dichromaation meer aan de rechtse kant van de reactievergelijking
B: fout want geen Fe2+ aan de rechtse kant van de reactievergelijking
C: juist want Cr3+ staat aan de rechtse kant en de molverhouding klopt (0,10 - 0,20 vs 1 - 2)
D: niet juist want pH stijgt als H+ stijgt en dit is niet het geval.

Ik besef dat mijn redenering fout is. Kan iemand me helpen om deze oefening op te lossen?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2011 - 19:58

A, B, C: Dus als ik methaan verbrand in een zuurstofloze omgeving, maar het methaan vertel dat deze moet verbranden volgens CH4 + 2 O2 --> CO2 + 2 H2O zal volgens jou al het methaan verbranden, ook al is er een extreme ondermaat zuurstof?

D: pH daalt als de concentratie protonen stijgt.

Veranderd door Fuzzwood, 21 augustus 2011 - 20:01

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:08

Voor antwoord A,B en C:
Je hebt in je reactie staan dat 1 mol dichromaat reageert met 6 mol ijzer. Je hebt 0,3 mol ijzer, dus hoeveel dichromaat is er nodig om te reageren met alle ijzerionen? Let op de verhouding 1 staat tot 6.

Als de pH stijgt wordt de oplossing meer basisch. Er zijn dan minder H+ ionen aanwezig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures