Springen naar inhoud

VMBO trek in hoogbegaafde hobby.

• Log in om te kunnen reageren

SirHope33

SirHope33

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 11:17

Hallo beste mensen, mijn naam is joost.

Ik ben nieuw op dit forum en compleet nieuw in deze hoogbegaafde wereld. Scheikunde heb ik nooit gehad op school. Ik ben zeer onder de interesse in dit vakgebied, alhoewel het vrij waarschijnlijk om beginners interesse gaat. Niet een keuze die ik al gemaakt heb dus.

Een nieuwe vriend van me heeft zijn laboratorium laten zien, algemene zaken zoals het maken van stofjes was nieuw voor mij. Ik wist dat chemie daarover ging, echter wist ik niet dat je in feite elk stofje in de wereld kan maken mits de ingredienten op tafel liggen. Ach ja, iemand moet het doen.

Nou loop ik de hele tijd sins ik me erin verdiep tegen VWO vakken aan waar ik geen zak van snap. Waar ik wel bereid toe ben deze te leren,
Ik heb het over algebra, en de definitie van de subforum naamgevingen op deze site gaan me al te ver kwa kennis.
Alle subgroepen in de chemie en de basis kennis zit niet in mijn systeem verwerkt.
Het enige wat ik weet, ik ben bij een vriend geweest, heb zijn talloze flesjes, weet ik veel wat apparatuur waargenomen, en ik was meer dan onder de indruk,

Ik heb dan ook totaal geen basis in dit vakgebied, zonder ervaring kan je ook niet weten of je het leuk vind :P Maar het spreekt me wel heel erg aan.

Mijn vraag is dus of er voor deze ordinarie vmbo'er cursussen bestaan, en evt internet paginas die mij OA algebra kunnen uitleggen.
Ik heb wikipedia geprobeerd maar daar kom ik alleen het principe van algebra te weten, die ik al ken. Een principe is altijd simpel. Weet nog steeds niet welk getal/letter/teken ik voor welke abstractie moet gebruiken.

Of weetje wat, laat ook maar. Als ik ga opsommen wat ik niet weet kun je de vragen geschiedenis van de hele forum database hier neer zetten.

Dus ik hoop dat jullie de ernst van mijn onwetendheid begrijpen en deze VMBOer voorziet van de algemene VWO kennis om mij mogelijk te stellen een keuze te maken in de chemie branche. Zal waarschijnlijk eindigen als een tijdelijke Ambitie. Maar je weet natuurlijk nooit.

Moet nog wel eerst wat praktijk ervaring zelf opdoen wil ik weten hier iets mee te gaan doen.

Tevens ben ik VMBOťr omdat sommige mensen niet overweg kunnen met het motief voor educatie en wat scholen ons voorschotelen zonder toekomst beeld.
Ik ben net zo slim als andere.
Alleen nog onwetend.
Aan jullie de vraag mij hierbij te helpen.

Groeten,

Veranderd door SirHope33, 22 augustus 2011 - 11:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 18:58

Hoi Joost,

Welkom op het Forum! Jouw vraag komt als soortgelijke vraag wel vaker voor. Opleiding zegt niet altijd alles. Ik ken mensen die van zelfs zeer moeilijk opvoedbaar onderwijs enorm zijn gestegen. Ikzelf kom ook van de MAVO, en ben afgestudeerd in Analytische Chemie (HBO).

Voor scheikunde of chemie zijn vooral de vakken scheikunde (nogal logisch ;) ), natuurkunde en wiskunde wel handig om goed te beheersen. Daarnaast zijn vakken zoals Engels, Nederlands (goed Nederlands is voor een hoop mensen nog steeds erg lastig) Algemene Natuurwetenschappen en Biologie wel handig.

In de chemische wereld zal je namelijk veel raakvlakken treffen met de biologie (biotechnisch, biochemisch etc.), ga je veel research doen dan krijg je wel wat te maken met ANW en in alle gevallen krijg je te maken met mensen die kritisch zijn op je Nederlands. Veel vakliteratuur is in het Engels, dus vandaar je dit ook wel moet beheersen.

Ik ben zelf deze vakken gaan volgen op HAVO niveau. Voor HBO opleidingen is een passend HAVO profiel vereist, of een 21+ toets als de school dit kan bieden. In beide gevallen is het verstandig om op HAVO niveau boeken te gaan lezen. Je kan eventueel vakken los volgen bij bijvoorbeeld LOI of NTI ed. en eventueel ook nog staatsexamen doen. Dat kan ik je wel aanraden, dan begin je namelijk op een begrijpelijk niveau en ga je geleidelijk meer leren.

Je hoeft niet per se op VWO niveau scheikunde te gaan leren, tenzij je direct naar de universiteit wilt gaan. Universitair is meestal minder praktijkgericht en meer research maar er zijn uiteraard genoeg uitzonderingen.

En het klinkt heel gek, scheikunde voor dummies is een boek waar ik zelf ook veel van had opgestoken alvorens ik chemie ging studeren! :oops:

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:07

met vmbo kader metwiskunde ben je toelaatbaar tot het MBO BOL 3 laboratoriumtechniek, met gemengd/theoretisch tot MBO Bol 4 (Gewoon dagonderwijs is dat) met MBO 4 mag je doorstromen naar HBO en als je dat haalt kun je zelfs door naar het wetenschappelijk onderwijs.
Je kan dus helemaal van onder naar boven doorstromen. Mocht je basis vmbo hebben zou je zelfs via nivo 2 procestechniek nog helemaal deze lijst kunnen doorlopen.

een mens is nooit te oud om te leren en iets dat je interesse heeft leert makkelijker. Dus onderschap jezelf niet maar kijk wat je wil.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:18

een mens is nooit te oud om te leren en iets dat je interesse heeft leert makkelijker. Dus onderschap jezelf niet maar kijk wat je wil.

Amen! Dat was ik nog vergeten te zeggen inderdaad :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures