Springen naar inhoud

Formaldehyde synthese

• Log in om te kunnen reageren

henkie123

henkie123

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2011 - 16:49

Beste forumleden,

Ik wil formaldehyde maken. Ik heb redelijke kennis van scheikunde maar ik begrijp een aantal punten rondom de synthese van methanal niet. Ik heb gelezen dat je methanal kunt verkrijgen door methanol te verdampen en dit vervolgens door een verwarmde koperen pijp te leiden. Aangezien de gehele pijp wordt verwarmd tot 573K, oxideert methanol tot methanal de gehele lengte van de pijp. Vervolgens leidt je het ontstane gas door water en krijg je een methanal-oplossing. Nu zijn mijn vragen:

1. Kan iemand dit verifiŽren? En niet via sites als wikipedia ;)
2. Ik krijg hoe dan ook een gasmengsel van methanol en methanal. Hoe zou ik dit kunnen scheiden?
3. Hoe zou ik deze opstelling efficienter kunnen maken?

Verder weet ik dat ik simpelweg formaline kan kopen maar ik wil graag weten voor praktische kennis of deze opstelling kloppend is.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2011 - 13:36

Ik kan niet bevestigen of deze reactie klopt, ik vind het nogal spannend. Alleen verwarmen oxideert natuurlijk niets, dus ergens moet een stof worden gereduceerd....

Wat ik zeker wel wil doen is je even de gevaren van methanal op laten zoeken. Dit is geen triviale stof waarmee je gewoon wat geinige experimenten wilt uitvoeren. Pas op!

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2011 - 16:35

Zuurstof does the job, maar er moet wel een katalysator bij!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 augustus 2011 - 20:54

Zuurstof does the job, maar er moet wel een katalysator bij!

Heet koper? http://www.google.nl.....per catalyst"

henkie123

henkie123

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2011 - 21:39

Veiligheid gaat bij mij voor daarom heb ik een gasmasker. Ik heb hier tevens een handleiding gevonden die uitgebreid gaat over het synthetiseren van methanal

http://www.sciencema...pid=2000&aid=14

Daar staat volgens mij letterlijk in wat ik in mijn 1ste stukje heb geschreven.
Stel dat ik deze reactie uitvoer en ik krijg een methanal/methanol mengsel opgelost in demiwater, hoe zou ik deze dan kunnen scheiden? Methanal heeft een kookpunt van -19 C en methanol van rond de 60 C. Stel dat ik dit mengsel slechts een klein beetje verwarm en het vekregen gas (methanal) wederom door water heen leidt zou ik dan eindelijk formaline krijgen?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 september 2011 - 13:49

In technische formaline zit vaak ook methanol om de oplosbaarheid te verhogen. Aangezien het formaldehyde in oligomeervorm in de oplossing zit kun je het er zeker niet zomaar uitdampen.

Zie ook: http://thermo.mv.uni...etzner_jced.pdf

Overigens klinkt "sciencemadness" niet als een domein waar je als hobbyist die het leven nog niet moe is veel zou moeten afkijken...

Wat heb je voor een gasmasker? Zijn die dingen zo universeel dat ze alles oppakken? En hoe oud is de cartridge?

Veranderd door rwwh, 03 september 2011 - 13:59

henkie123

henkie123

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2011 - 11:22

Bedankt voor je link. Ik heb een redelijk nieuw gasmasker en verder weet ik niet zeker of het filter ook echt alles filtert maar ik ga ook buiten staan

Nicola

Nicola

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2011 - 21:41

Opstelling is prima.
De gassen die je krijgt zijn: methanol, methanal en ... waterstof. 8-)
Die laatste is afkomstig van het O-gebonden waterstof atoom van methanol. Het is dit waterstof atoom dat gereduceerd wordt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures