methanol pipetteren en pH meten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 244

methanol pipetteren en pH meten

Hallo allemaal,

Ik heb twee vragen.

Morgen ga ik een experiment doen, waarbij ik oplossingen in methanol moet bereiden.

Ik vraag mij af: ik moet de methanol stockoplossing met een eppendorf pipet overtransfereren. Moet ik deze dan ook ijken op methanol aangezien hij op water is geijkt? Zelf zou ik denken dat het lichtelijk overdreven is, aangezien de fout die je maakt, dat je die met al je pipetteeracties maakt, dus dat het dan niet uitmaakt. Eppendorf zelf zegt dat het ijken pas noodzakelijk is bij oplossingen met een dichtheid groter dan 1.2 g/ml, maar toch wil ik het graag van jullie weten :D.

In het geval dat ik moet ijken, is het dan ook noodzakelijk om de temperatuursinvloeden mee te nemen? Lijkt mij eigenlijk lastig, want waar vind je de correctiewaarden mbt de dichtheid gecorreleerd aan temperatuur voor alle verschillende oplosmiddelen? Ook lijkt het mij niet noodzakelijk, aangezien de nauwkeurigheid volgens mij te hoog is, en niet meer relevant.

Verder, ik lees overal verschillende dingen over het roeren van oplossingen bij een pH meting. Het lijkt mij dat roeren geen invloed gaat hebben op de uiteindelijk te meten spanning (er zullen immers niet meer of minder H+ ionen in oplossingen zijn), dat roeren alleen de duur van de meting verkort? Uiteraard begrijp ik dat het roeren wel noodzakelijk is bij het bereiden van bijv. een buffer, maar ook bij het meten van een kalibratiebuffer bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: methanol pipetteren en pH meten

De dichtheid van methanol is 0,79 g/ml. Dat wijkt toch wel fors af van die van water. Ik zou die pipet zeker kalibreren, al was het alleen maar voor de zekerheid. Zoveel werk is dat nou ook niet.

Temperatuursinvloeden: als je zorgt dat de kalibratie bij dezelfde temperatuur gebeurt als het pipetteren van de monsters (bijv. er vlak voor) en dan bedoel ik met name de temperatuur van de oplossingen, dan hoeft dat niet.

Doe niet te lichtzinnig over het pipetteren met Eppendorfpipet ! Dat pipetteren is niet zoiets van dat doen we even. Het vereist aandacht en concentratie om het met zo min mogelijk foutenmarge te doen.

Over het roeren bij pH-metingen: normaliter roer je niet. Licht zwenken mag eventueel.

Berichten: 244

Re: methanol pipetteren en pH meten

Marjanne, dank voor je reactie!

Pipet dus kalibreren dan op methanol bij 10%, 50% en 100% van nominaal volume, waarbij 3 metingen per volume (volgens eppendorf)? Wat doe je dan vervolgens met die kalibratiewaarden, want dat is me eigenlijk niet duidelijk? Ik neem aan dat je van deze waarden niet even een ijklijn kan gaan maken van de ingestelde volumes tov reele volumes om alle gepipetteerde volumes om te rekenen?

Normaliter roer je niet zeg je, maar is het fout om te roeren? En zo ja, waarom? Want ik heb nog even geinformeerd bij een klasgenoot (net afgestudeerd) en die vertelde me dat als je niet roert je juist een fout in je metingen krijgt...

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: methanol pipetteren en pH meten

Volgens mij moet je niet roeren. Dat kan geloof ik de meting beinvloeden. Je kan roeren, maar dan moet je ook (even hard) roeren tijdens het kalibreren van je PH-meter. Tenminste dat hebben ze mij ooit wijsgemaakt, maar of het echt een dramatisch effect heeft weet ik niet.

Over het ijken. Ik zou eerst eens kijken of het echt afwijkt met pure methanol. (dus gewoon 10x 1 mL overbrengen en kijken of de massa een beetje acceptabel is.) Ik verwacht geen grote problemen. (al weet ik niet hoe precies je moet zijn ;) Dan weet je of het goed is.

Zoniet dan kan je kijken hoeveel mL het dan wel is. Afbeelding, maar dan mag je officieel volgens mij niet zomaar een simpele lijn door de 3 punten leggen. dat ding hoeft immers niet een "rechtlijnige" afwijking te hebben. Dan zou je ze alleen voor de desbetreffende waardes die je hebt gemeten mogen gebruiken. Maarja ook hiervoor geldt weer, wat is de verwachte afwijking en hoe precies wil je weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: methanol pipetteren en pH meten

pimmodenhollander1 schreef: Marjanne, dank voor je reactie!

Pipet dus kalibreren dan op methanol bij 10%, 50% en 100% van nominaal volume, waarbij 3 metingen per volume (volgens eppendorf)? Wat doe je dan vervolgens met die kalibratiewaarden, want dat is me eigenlijk niet duidelijk? Ik neem aan dat je van deze waarden niet even een ijklijn kan gaan maken van de ingestelde volumes tov reele volumes om alle gepipetteerde volumes om te rekenen?

Normaliter roer je niet zeg je, maar is het fout om te roeren? En zo ja, waarom? Want ik heb nog even geinformeerd bij een klasgenoot (net afgestudeerd) en die vertelde me dat als je niet roert je juist een fout in je metingen krijgt...
Je weegt dit op een nauwkeurige balans. Adhv het gemeten gewicht, stel je het volume in.

Berichten: 244

Re: methanol pipetteren en pH meten

Ik heb nog een vraag met betrekking tot het ijken.

De temperatuursverschillen die eventueel aanwezig kunnen zijn, tussen twee pipetteerseries, die zorgen voor een groter of kleiner gepipetteerd volume. Door de uitzettingscoefficient van methanol. Hier wordt bij het ijken op water rekening mee gehouden, maar hoe moet dat dan bij methanol? Want het lijkt mij dat de massa die je pipetteert altijd hetzelfde is, dat alleen het volume vanwege de uitzettingscoefficient ietjes verandert. Maw, hoe bereken je dan het werkelijke volume dat je hebt gepipetteerd?

Berichten: 244

Re: methanol pipetteren en pH meten

Ik heb er nog even over nagedacht.

Als er tussen twee pipetteerseries een verschil in temperatuur is, bijvoorbeeld 3 graden celsius: er zijn op internet verschillende dichtheden bij verschillende temperaturen voor verschillende oplosmiddelen. als ik deze tegen elkaar uitzet, is het iedere keer een perfect lineair verband (ethanol, acetonitril en methanol). Dus je kunt wel berekenen welk volume je precies hebt gepipetteerd. Alleen werk ik ook met maatkolven, waarbij ik aanvul tot een bepaald volume... Hier ga ik alsnog een fout maken in de concentraties, aangezien ik aanvul met methanol van 20 graden celsius en 23 graden celsius. Een volumeverschil dus. Dus ik vraag me af in hoeverre het nuttig is om de temperatuursinvloeden tijdens het ijken mee te nemen... Ik denk het niet?

Kan iemand asjeblieft even meekijken met bovenstaand verhaal? Het zou enorm fijn zijn.

Reageer