Virtueel experimenteren?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Virtueel experimenteren?

Hallo Chemieforum

Ik overweeg om als bachelorproef een virtueel labo te programmeren,

maar na wat opzoeken op het net vindt ik heel weinig info.

Ik heb een probeerversie van Chemlab gedownload en dat voelde allemaal wat ouwbollig aan..

Voor de rest zaken zoals MATLAB/Mathematica maar dat is zuiver wiskundig lijkt mij..

Dus wil ik jullie wat vragen stellen.

Alle info is welkom.

1. Heb je ooit al een virtueel labo gebruikt? Zoja welk programma, wat was je ervaring, welke doeleinden? ...

2. Is er volgend jou vraag naar een gratis labo?

3. Wat zou zo'n virtueel labo moeten kunnen?

Eigen commentaar / avonturen / ... :)

Bedankt

Berichten: 541

Re: Virtueel experimenteren?

Labvieuw is een optie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Virtueel experimenteren?

Hoewel ik niet bezig ben geweest met een virtueel labo en ik van mening ben dat er weinig behoefte aan een zal zijn voor de algemene consument, heb ik mogelijk wel wat literatuur die je verder kan helpen.

enkele bronnen:

Dalgarno B., Bishop A.G., Adlong W. Bedgood D.R. Jr. (2009). "Effectiveness of a Virtual Laboratory as a preparatory resource for Distance Education chemistry students." Computers & Education 53 (2009)

Domingues L., Rocha I., Dourado F., Alves M., Ferreira E. (2010). "Virtual laboratories in (bio)chemical engineering education." Education for Chemical Engineers(5 (2010)):

Feisel L.D. & Rosa A.J. (2005), the role of laboratory in undergraduate engineering education, Journal of Engineering Education, 94(1):121-130

Kirschner, P.A., Huisman, W. (1998) ''Dry laboratories' in science education; computer-based practical work', International Journal of Science Education, 20: 6, 665 — 682

Selmer A., Kraft M., Moros R. & Colton C.K. (2007), Weblabs in chemical engineering education, transactions of IChemE, Part D, Education for Chemical Engineers, 2:38-45

hopelijk kan je hier mee verder
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 18

Re: Virtueel experimenteren?

Zelf heb ik altijd Crocodile Chemistry 605 gebruikt.

Ik geloof dat het nu door een ander bedrijf is overgenomen.

Als je interesse hebt kan ik de exe wel uploaden.

Reageer