[scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Hoi allemaal,

Ik heb een praktijkles uitgevoerd betreft het trainen met de HPLC.

De praktijk verliep soepel, maar nu stuit ik toch op enkele problemen en hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.

Ik heb met het volgende monster gewerkt:

- Ethylfenol, tolueen en ethylbenzeen opgelost in methanol.

Hierbij heb ik gelijk een vraag. Na het injecteren van het mengsel krijg je drie pieken en ik heb ze geïdentificeerd op molecuulgrootte.

Dus ik zou zeggen dat de volgorde: tolueen - ethylbenzeen - ethylfenol is.

Maar iets daarbij zit me niet lekker. Ik zou graag willen weten of dit klopt.

Later kom ik bij een vraag betreft de resolutie en resolutiefactor. Zoals ik het lees neem ik aan dat ze hetzelfde zijn:

het controleren van de piekscheiding. Er wordt mij gezegd dat er wel degelijk een verschil is. Mocht iemand hints voor mij hebben, graag.

Dit waren mijn vragen, een hoop tekst, maar hoop dat het duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Hoe heb je op molecuulgrootte geselecteerd?

De terminologie is een beetje weggezakt, maar is resolutie niet gewoon een verschil (dus een tijd), en resolutiefactor een eenheidsloze verhouding?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Bedankt voor het snel reageren.

Ik heb de molecuulgrootte geselecteerd op basis van het aantal C'tjes (koolstof atomen). Dus tolueen: C7H8, ethylbenzeen C8H10 en ethylfenol C8H10O.

Dit is op het moment het enige waar ik het van af kan leiden.

En het deel over de resolutiefactor. Ik weet dat de resolutie een verhouding tussen twee pieken is en geen eenheid heeft.

Maar er werd mij de opdracht gegeven om de resolutie en resolutiefactor uit te rekenen.

En hoe ik het interpreteer lijkt mij dit twee synoniemen van elkaar.

Met vriendelijke groet,

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Als ik aanneem dat je de scheiding op een klassieke, C18 kolom hebt uitgevoerd, dan is de elutievolgorde niet zozeer volgens moleculaire grootte, maar wel volgens polariteit: De meest polaire verbinding lijkt het meest op de polaire mobiele fase, en zal dus het snelst de kolom verlaten. De minst polaire verbinding zal dus de grootstse retentietijd hebben.

De resolutiefactor is een term die normaal niet meer gebruikt wordt, maar vervangen is door "Resolutie", symbool Rs. Dit wordt gedefinieerd als:

Rs = (tR2 - tR1)/w

Waarbij tRi de retentietijden zijn van pieken 1 resp. 2 ; en w de breedte van één piek, gemeten op de basislijn.

De meeste chromatografiesoftware kan Rs rechtstreeks bepalen, maar je kan dat uiteraard ook meten op het chromatogram. Let er wel op dat alles in dezelfde eenheden is (sec of min of mm op het papier).

Twee pieken die net gescheiden zijn tot op de basislijn, hebben Rs = 1,5.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Bedankt voor de informatie Jooken!

Alleen komt er nu een nieuwe vraag: Is er een boek/site waar ik de polariteit van mijn componenten kan vinden?

Met vriendelijke groet,

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Het begrip "polariteit" wordt door IUPAC als volgt gedefinieerd (Zie het IUPAC Gold Book)
"When applied to solvents, this rather ill-defined term covers their overall solvation capability (solvation power) for solutes […], which in turn depends on the action of all possible, nonspecific and specific, intermolecular interactions between solute ions or molecules and solvent molecules, […]”
(Let op de cursivering!)

Met ander woorden, het is niet mogelijk om de polariteit van een molecule precies te definiëren, en evenmin mogelijk om de polariteit te berekenen. Behalve in eenvoudige gevallen, waarbij de verschillende moleculen vergelijkbaar zijn, is het ook niet mogelijk om de elutievolgorde exact te voorspellen. Soms volstaat het bijvoorbeeld om het gehalte aan methanol in het eluent te verhogen of te verlagen om een andere elutievolgorde te krijgen bij sommige pieken.

Hoe kan je nu toch tewerk gaan om een idee te krijgen van de relatieve polariteit?

Ik gebruik de volgende vuistregel (bedenk wel dat in de chemie op elke vuistregel minstens één uitzindering bestaat, zelfs op deze vuistregel)

- baken een zo groot mogelijk deel van de structuur af dat gemeenschappelijk is voor al je moleculen.

In jouw geval gaat het over ethylfenol, tolueen en ethylbenzeen. Het gemeenschappelijke deel is C6H5-CH2-

- kijk nu of er op dit gemeenschappelijke deel polaire of apolaire substituenten staan.

Ethylbenzeen is uiteraard minder polair dan tolueen, want ethylbenzeen heeft een CH3-groep meer dan tolueen en deze groep is apolair (geen bijzondere intermoleculaire interacties, dipoolmoment zo goed als nul).

ethylfenol heeft echter een polaire OH-groep (dipoolmoment, waterstofbruggen, ...) en is dus meer polair dan ethylbenzeen, en uiteaard ook dan tolueen. De CH3-groep dat ethylbenzeen meer heeft dan tolueen kan op zich niet zo een sterke intermoleculaire interacties aangaan.

Ik zou dus zeggen dat eerst ethylfenol elueert, dan tolueen en dan ethylbenzeen.

Nogmaals: wees altijd voorzichtig met het voorspellen van elutievolgorden! Verifieer indien mogelijk altijd met zuivere standaarden.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Scheiden v componenten mbv de HPLC

Bedankt voor deze nuttige informatie!

Ik ga hier zeker nog veel profijt van hebben.

Nogmaals bedankt!

Reageer