Hulp bij practicum elektrochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Hulp bij practicum elektrochemie

Ik moet een praktische opdracht uitvoeren bij Scheikunde, ik heb alleen een opdracht gekregen en daar moet ik dan zelf het werkplan etc bij maken.

Dit is de opdracht: Bepaal electrochemisch het oplosbaarheidsproduct van lood(II)jodide. Gebruik hierbij de wet van Nernst.

Ik weet al hoe ik de berekening na het experiment kan uitvoeren (om het oplosbaarheidsproduct te berekenen), maar vooral met de opstelling van de elektrochemische cel heb ik moeite. Dus daar heb ik nog een paar vragen over:

- Bij een elektrochemische cel heb je ook een vloeistof in de 2 ruimtes (de ruimte waar de elektrode in zit), ik heb toen gekeken in Binastabel 45 en ik denk dat de stof Pb(NO3)2 daarvoor goed is. Klopt het dat ik deze stof als vloeistof voor in de ruimtes kan gebruiken?

- Ook heb je als elektrode meestal gewoon een vast staafje van de stof, bij lood is dit geen probleem, maar bestaat er wel vast jood? En zo niet, hoe kan ik dan toch lood gebruiken in het experiment?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen!

Berichten: 677

Re: Hulp bij practicum elektrochemie

Ik vrees dat je toch je theoretische elektrochemie moet nakijken!

Je hebt twee elektrodes nodig. Eén hiervan moet een standaard elektrode zijn, zoals een Ag/AgCl.

De andere elektrode is inderdaad een lood elektrode, die in een oplossing steekt van loodnitraat, met daaraan een overmaat jodide toegevoegd, zodat er een neerslag van loodjodide ontstaat.

Je meet nu de celpotentiaal voor en na de toevoeging van het jodide. Hiervoor gebruik je een hoge impedantie voltmeter of pH meter.

Als je de concentraties van loodnitraat en jodide kent, kan je uit die metingen het oplosbaarheidsproduct berekenen, via de Nernstvergelijking.

Berichten: 281

Re: Hulp bij practicum elektrochemie

Er bestaat ook een ISE specifiek voor jodide. Misschien dat dit makkelijker is?

Berichten: 21

Re: Hulp bij practicum elektrochemie

Bedankt voor de reacties! :)

Ik wist niet dat je een standaard elektrode nodig had! Kunt u uitleggen waarom dat zo is? (dan snap ik helemaal wat en waarom ik iets doe )

-Steekt die Ag/AgCl elektrode dan ook in een oplossing van loodnitraat?

-Is er ook een manier hoe ik kan berekenen hoeveel jodide ik dan aan de loodnitraat oplossing toe moet voegen?

Berichten: 677

Re: Hulp bij practicum elektrochemie

Wat je eigenlijk meet in dit systeem is de celpotentiaal, Ecel. Deze is gelijk aan:

Ecel = Ekath - Ean

Ekath en Ean moet je afzonderlijk berekenen uit de wet van Nernst. Eén van beide potentialen - kathode of anode - is gerelateerd aan het Pb/Pb2+ systeem. Dus de andere MOET uiteraard gekend zijn, anders kan je geen conclusies trekken. Enkel standaard elektroden hebben een gekende en constante potentiaal.

De aansluiting van beide elektroden gebeurt via een zoutbrug: een verzadigde KCl oplossing, waaraan meestal wat agar is toegevoegd. Soms (meestal) is die zoutbrug geïncorporeerd in de referentie-elektrode, en kan je die gewoon in de oplossing steken, op voorwaarde dat chloride niet interfereert. Raadpleeg de meegeleverde documentatie van de elektrode.

Een ion slectieve elektrode voor jodide is nier niet nuttig, omdat je het oplosbaarheidsproduct van PbI2 moet bepalen, en hiervoor moet je de vrije concentratie van Pb2+ kunnen berekenen.

Voor de berekeningen ga je uit van bvb 5.10-3 mol/L Pb2+, en reken dan stoichiometrisch uit hoeveel I- je moet toeveoegen. Voeg dan een dubbele overmaat toe.

Begrijp je hoe je uit de metingen van de celpotentiaal het resultaat, het oplosbaarheidsproduct kan berekenen?

Reageer