Springen naar inhoud

test conserveringsmiddel

• Log in om te kunnen reageren

Noobie1980

Noobie1980

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2011 - 15:31

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het testen van het conserveermiddel in monsterhouders. Hierbij wordt er 2ml 50% gec H2SO4 gebruikt. (volume van 450ml) Maar om de pH te berekenen stuit ik op een factor 2 verschil met de praktijk en kom er niet meer uit.

Als ik me niet vergis zou theorie zo moeten:

ml *molverhouding*M zuur / (tot Volume * verdunningfactor) = [hoeveelheid zuur]

2 * 2 * 18.2 / (452 *2) = 36.4 /452 = 0.08..

pH hiervan is 1,09

Praktijk is 1,40 omgerekend is dit afwijking van 50% dus factor 2

Heeft iemand een idee?

Veranderd door Noobie1980, 09 september 2011 - 15:32

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2011 - 15:40

Door de zuurfout van vrijwel alle glaselektroden is het zeer moeilijk om extreem lage pH waarden te meten. Een fout van 0,4 lijkt mij niet zo erg groot.

Bovendien zit je met het probleem dat de juiste concentratie van het zwavelzuur allicht niet zeer nauwkeurig gekend is.

Foutenbronnen genoeg dus.

Overigens kan je altijd de vraag stellen waarom een dergelijke extreme pH zo nauwkeurig moet gemeten worden?

Excision

Excision

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2011 - 20:30

Denk bij de berekening van een pH (ook van een tweewaardig sterk zuur!) aan de pKa waardes van beide stappen. Nou in het geval van zwavelzuur maakt de theoretische pH niet zo veel uit maar voornamelijk met zwakke zuren zal je een significant verschil in pH zien.

Noobie1980

Noobie1980

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2011 - 21:49

Hartelijk dank voor de snelle reacties,

Nut hiervan is om aangeleverde monsterhouders te controleren of de fabrikant wel doet wat hij zegt. Hierop is een controle nodig, ons huidig voorschrift voorziet hier maar gedeeltelijk in. (aanvullen en pH <2 mbv pH-strookje checken)

Omdat inderdaad bij lage pH de fout relatief groter is dan tussen de ijk-punten kan ik begrijpen. Maar een factor 2 kan er bij mij niet in. Ook omdat ik dit in duplo heb uitgevoerd en verschil <2% is. Ik had gehoopt dat ik ergens foutje heb gemaakt, maar begrijp uit de reacties tot nu toe dat het misschien ergens anders aan ligt.

Zou het een idee zijn om een bekende hoeveelheid loog toe te voegen om de pH tussen 4 en 10 te krijgen om in ieder geval de fout van de pH meter eruit te halen.

De monsterhouders worden natuurlijk machinaal geproduceerd en uitgevuld uit handelsoplossingen welke we in het lab ook gebruiken.

alvast bedankt.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2011 - 08:52

Ik denk toch dat Excision een goed punt aansnijdt.

Lees dit topic eens over de berekening (post Fuzzwood) van de pH van een 1 M zwavelzuur-oplossing:

Klik

Veranderd door Marjanne, 10 september 2011 - 08:53

Noobie1980

Noobie1980

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2011 - 13:43

Hallo Allemaal,

Heb het eens nagevraagd op school (doe ik in de avond erbij) en daar wordt idd ook aangegeven dat de 2e stap HSO4- naar SO4 2- en H-plus de Pka idd van belang is. Heb dit verder nog niet nagerekend maar dacht koppel het even terug.

bedankt allemaal

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures