Piekoppervlak berekenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Piekoppervlak berekenen

Er schijnt een (algemene) formule te zijn waarmee je het piekoppervlak kan berekenen als je pieken op papier hebt.

Ik had volgens mij wel ergens gelezen dat je het zo moet berekenen:

Hoogte v.d. piek/breedte v.d. piek op halve hoogte = piekoppervlak

Als dit niet de juiste berekening is dan zou ik het zeer op prijs stellen als iemand deze weet.

Geldt de formule trouwens eigenlijk alleen voor een Gauss-curve?

Berichten: 677

Re: Piekoppervlak berekenen

Normaal berekent de integratiesoftware de piekoppervlakte, maar jouw methode werkt ook wel, dat is de triangulatie: je benadert de piek als een driehoek. De oppervlakte van een driehoek is basis*hoogte/2 (of hoogte*breedte op halve hoogte)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Piekoppervlak berekenen

Aanvulling, dit werkt natuurlijk alleen goed als je piek een Gausscurve benadert. Een perfecte HPLC piek is namelijk een perfecte kansverdeling; zie zo ongeveer het eerste plaatje waar een goed statistiekboek mee begint bij het hoofdstuk over binominale verdelingen.

Als je een idioot lang stuk aan tailing hebt gaat deze vlieger niet op, aangezien de 2 stukjes die je negeert aan de basis door die driehoek te tekenen, er aan de bovenkant lekker weer bijmoffelt. Dat gaat niet bij een tailing van hier tot het einde van Augustus.

Berichten: 19

Re: Piekoppervlak berekenen

@ Jooken: dus als ik die van jouw en de mijne gebruik dan zou ik hetzelfde antwoord moeten vinden.

Ik bedoelde trouwens Hoogte v.d. piek*breedte v.d. piek op halve hoogte, typofoutje in de eerste post.

@Fuzzwood: Ja ik had inderdaad door dat het alleen zou gelden voor een Gauss-curve. De pieken die uit de HPLC kwamen zagen er prima uit (geen tailing of fronting en geen piekverbreeding). Aangezien ik ze alleen op papier heb is het de enige methode om het piekoppervlak te berekenen.

Bedankt!

Re: Piekoppervlak berekenen

Je kunt je piek er ook uitknippen en wegen, je hoeft dan geen rekening te houden met de piekvorm. Aardig knutselwerk maar het levert behoorlijke resultaten. ;)

Berichten: 19

Re: Piekoppervlak berekenen

Oke ik heb eindelijk de tijd gehad om ze te meten. Nu zag ik al wel dat de pieken asymmetrisch waren, maar nu ik een streepje vanaf de bovenkant naar de basislijn heb getrokken is hij toch wel gigantisch asymmetrisch!

Ik heb de asymmetrie factor berekend met As=b/a en krijg een waarde van 2,14!!

Nu kan ik neem ik aan niet meer

Hoogte v.d. piek/breedte v.d. piek op halve hoogte = piekoppervlak

gebruiken.

Weet iemand raad? Ik weet dat je ze kan wegen maar dat is zo'n gepriegel daar begin ik niet aan D:

Naja ik heb in ieder geval de ijklijn gewoon berekend, volgens een Gauss curve! Ik laat het hier gewoon bij ^^

Reageer