Formule afleiden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 57

Formule afleiden

Hallo, ik moet een roulerend practicum maken dat heet: Koolstofchemie.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik kom niet uit een vraag. Mijn vraag luidt als volgt:

Stel je hebt X gram organische stof en je meet bij dit experiment Y mL CO2 bij 25 graden celsius en p=p0.

Leid een formule af waarbij je het massapercentage C uidrukt in X en Y.

Het experiment gaat als volgt:

In een reageerbuis wordt een lepeltje CuO-poeder gedaan samen met 3druppels organische stof. Deze wordt afgesloten met een propje glaswol. Boven op het glaswol wordt CuO-hagel geplaatst. De buis wordt weer afgesloten met glaswol.

De opstelling wordt gelijk gemaakt aan de buitendruk mbv. een gasmeetspuit.

Er is ook nog een gaswasfles met paraffine-olie en een buis met paraffine-olie erin, deze moet evenhoogstaan als de buis erin.

De CuO-hagel wordt nu verbrand. De gasmeetspuit wordt de hele proef bijgeregeld.

Het experiment wordt later pas uitgevoerd, de vraag staat namelijk in de voorbereiding....

Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen want ik loop vast!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Formule afleiden

wat is de formule voor massapercentage van een element in een molecule? (gewoon definitie)

hoe kom je aan de benodigde getallen voor de formule hierboven?

waar komt de CO2 vandaan?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 57

Re: Formule afleiden

1. massapercentage = massadeel/massageheel * 100%

2. ?

3. de 'organische stof' wordt geoxideerd, waarbij koolstof wordt omgezet in koolstofdioxide

Berichten: 57

Re: Formule afleiden

Maar je weet niet wat het massageheel is.

Hoe kun je dan ooit delen door het geheel als de stof onbekend is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Formule afleiden

Er bestaat zoiets als een weegschaal. Verder is dit een gevalletje spelen met de gaswet. pV = nRT

En 1) Hoe zou je van een berekend aantal mol (lekker handig getal wat je uitkrijgt als je de gaswet goed toepast) naar de massa van koolstof komen?

Berichten: 57

Re: Formule afleiden

Ik ben niet bekend met de gaswet...

Dit is de vraag:

Stel je hebt X gram organische stof en je meet bij dit experiment Y mL CO2 bij 25 graden celsius en p=p0.

Leid een formule af waarbij je het massapercentage C uidrukt in X en Y.

Ik heb de uitleg van het experiment er alleen even bijgetypt om het duidelijker te maken.

Ik kan de organische stof niet wegen omdat het slechts een theoretische vraag is..

Ik kan alleen het getal X gebruiken..

Berichten: 57

Re: Formule afleiden

Het antwoord is al gevonden dankzij hulp van een leraar! Toch bedankt!!

Reageer