[scheikunde] CuO voor oxidatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

[scheikunde] CuO voor oxidatie

Hallo, voor ons RP koolstofchemie moeten we de volgende vraag beantwoorden:

Organische stof kan ook door zuurstof uit de lucht worden geoxideerd tot koolstofdioxide, toch gebruiken we bij deze koperoxide, CuO, voor de oxidatie. Leg uit waarom deze proef zonder CuO als oxidator niet uitvoerbaar is.

We hebben het een en ander gevonden maar snapten het niet helemaal:

Om O2 te laten reageren als oxidator is H+ nodig. Hiervoor heb je dus een zuur milieu nodig. Als we CuO als oxidator gebruiken heb je geen zuur milieu nodig om de reactie te laten verlopen, en dus is het handig om dit te gebruiken.

Kan iemand ons hiermee helpen?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

Ik weet niet in hoeverre je vertrouwd ben met redoxreacties en dat voor soort zaken, maar volgens mij ligt de oplossing in de electronenuitwisseling.

Is CuO een katalysator voor je verbranding, maw, wordt deze verbruikt of niet?

mvg

chemtho

Berichten: 57

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

De CuO wordt verbrand, dus ja, hij wordt verbruikt. Maar ik snap het verband niet helemaal?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

Heb je reactievergelijkingen? want ik snap niet echt wat er gebeurt hoor

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

De CuO wordt helemaal niet verbrand, maar gereduceerd tot elementair koper. De benodigde elektronen komen van je organische stof af. Met zuurstof gebeurt verder niets, behalve dat het met de organische stof en koper samenwerkt en reageert via single elektron transfers. Dat laatste gaat denk ik te ver voor je.

Laat ik het van de andere kant bekijken. Zie je een vloeibare organische stof al oplossen in een waterlaag die toevallig zuur is en zuurstofgas inleiden in die oplossing? Zou je dat een praktische opstelling vinden boven CuO mengen met de organische stof en daar watten bovenop?

Berichten: 57

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

Oké ik snap het al iets beter nu...

maar ik kan nog steeds niet uitleggen waarom zuurstof nou niet gebruikt kan worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

Dat heb ik in mijn 2e paragraaf toch uitgelegd?

Berichten: 57

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

Oke dit is ons antwoord tot nu toe:

We gebruiken CuO in deze proef. De CuO wordt gereduceerd tot elementair koper. De elektronen die hiervoor nodig zijn komen van de organische stof af.

Stel we gebruiken zuurstof als oxidator. Er is hiervoor een zuur milieu nodig. Dan moet de organische stof dus opgelost worden in een waterlaag die toevallig zuur is en daarna moet zuurstofgas eingeleid worden in die oplossing.

Fuzzwood, u stelt nu eigenlijk dat het logischer is om CuO te gebruiken, maar in ons boekje staat dat het ONMOGELIJK is om iets ánders dan CuO te gebruiken... of zie ik dit nu fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] CuO voor oxidatie

Er zal niet veel gebeuren als je de organische stof zou (kunnen) oplossen in zuur water en daar zuurstofgas door zou leiden.

Met zuurstof gaat het echt wel, en ook in een neutraal milieu, maar daar is wel een hoop warmte voor nodig (er is een NEN-norm die aangeeft: 550 °C).

De meest klassieke methode (Walkley-Black) gebruikt bichromaat als oxidator.

Ik zie niet in waarom de proef zonder CuO niet uitvoerbaar zou zijn.

Tenzij er een schoolgebonden reden, bijv. een praktische, is. Maar die moet jij dan zelf weten.

Reageer