Springen naar inhoud

Calcium en zijn minder bekende functies ?

• Log in om te kunnen reageren

Gelukkoos_CF

Gelukkoos_CF

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2011 - 10:09

Iedereen weet dat calcium goed is voor de botten en de tanden en het kraakbeen.
Ik lees namelijk ook in mijn boek over voedingssupplementen dat calcium ook goed is voor : - goede spierwerking -goed voor het zenuwstelsel -goed voor neurotransmitters in het brein .
Kan iemand een beetje verklaren hoe dit in z'n werk gaat ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2011 - 10:39

Hallo,

Ik weet niet zo goed wat je voorkennis biochemie is, maar ik zal het toch zo eenvoudig mogelijk proberen uitleggen.
Je weet waarschijnlijk dat biologische antwoorden op een bepaalde molecule/toestand zeer complex zijn.
Vaak is het zo dat 1 enkele molecule die inwerkt op een cel een soort van watervaleffect heeft.
Stel: molecule A bindt op de receptor van een cel, waarna B, dan C, D E F G H .... enzovoort geactiveerd worden, met uiteindelijk dan een cellulaire respons, zoals bijvoorbeeld contractie van een spiercel.

Concreet voor de spiercel:
Onder invloed van een impuls of neurotransmitter worden ionenkanalen geopend in de cel. Na+ stroomt in de cel, waardoor de cel depolariseert. Door de depolarisatie stroomt ook Ca2+ tijdens deze fase in de cel via spanningsgevoelige ionenkanalen.
Ca2+ bindt op een eiwit, calmoduline, dat op zijn beurt andere moleculen activeert, om uiteindelijk tot spiercontractie te komen.

Ca2+ is dus een belangrijke schakel in de spierwerking.
Te weinig (hypocalciëmie) kan leiden tot spierslapte e.d.
Te veel (hypercalciëmie) kan leiden tot stuipen; spasmen.
(gelukkig kan ons lichaam zeer goed de balans van Ca2+ regelen)

Ongeveer hetzelfde scenario is van toepassing bij de zenuwgeleiding, maar waarbij de uiteindelijke respons dan het afvuren van een zenuwimpuls is.

Groeten

Gelukkoos_CF

Gelukkoos_CF

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2011 - 15:30

Is het dan misschien ook zo dat een sporter meer calcium moet innemen ?

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2011 - 10:20

Dat zou ik niet direct durven denken, normaal gezien verschaft de voeding alle Ca die het lichaam nodig heeft voor die specifieke taken. Je blijft bij het sporten ook altijd hetzelfde aantal spiercellen behouden. Sport zorgt ervoor dat de spiercellen die je hebt opzwellen, en krachtiger kunnen contraheren. Daarom denk ik niet meteen dat je meer Ca nodig hebt, wat in feite enkel maar de trigger voor de contractie is..

Groeten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures