2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

Hoi,

Ik heb 2 problemen waar ik niet uit kom. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen :oops:

Het gaat hier op 2 verschillende problemen.

Probleem 1 (hybridisatie):

Ik moet de hybrydisatie van CH3- tekenen.

De 'standaard':

Afbeelding

Maar als ik nu energie toevoeg, waar moet de elektron van 2S heen? naar 2P of 3S?

Probleem 2 (bindingsterkte):

Verder heb ik een vraag hoe je kan laten zien welke binding tussen 2 atomen sterker is. Bijv H2 en H2+, hoe kan je laten zien welke onderlinge binding sterker is?

"Bonusprobleem"

Voor de echte die-hards, dit is echter een probleem met de vraagstelling.

Er is een opgave waar de vraag is: "Describe the hybridization of each carbon atom in each of the following structures. Base your answer on the geometry about the carbon atom". Mijn engels reikt helaas niet zo ver dat ik niet precies weet wat ze nou willen. (Bij de "following stuctures" zie je allemaal organische stoffen met meerdere C's)

Alvast heel erg bedankt :lol:

Dutchn00b

Berichten: 150

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

afhankelijk van de hoeveelheid energie, zal het elektron verspringen naar de schil met een bepaald overeenkomstig energieniveau. Maar ik denk dat het in jouw geval enkel zal verspringen naar 2p.

Bindingssterkte kun je oa zien aan de afstand tussen de atomen. Hoe sterker de binding, hoe kleiner de afstand.

Berichten: 15

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

maar mag ik dan gwn een 4e 2p streepje zetten met up spin of moet hij bij een andere 2p als spin down?

Berichten: 150

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

Eerst vul je de orbitalen op met electronen met één bepaalde spin, hier spin up, dan vul je aan met spin down.

Dus een 4de streepje bij 2p als spin down, als er sprake is van overgang van een 2s elektron naar schil 2p.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

maar mag ik dan gwn een 4e 2p streepje zetten met up spin of moet hij bij een andere 2p als spin down?
Nee dit mag je niet. Als je de Schrödingervergelijking op zou lossen voor deze 3 orbitalen, dan krijg je een soort oneindig-tekens door het C atoom die alle 3 loodrecht op elkaar staan. Pas bij de 3d-orbitalen die hier niet ter zake doen, krijg je 5 verschillende orbitalen uit.

Hij moet er volgens mij dus als spin-down bij een 2p orbitaal erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

Nog even over de bindingssterkte: de bindingssterkte neemt toe als er elektronen in bindende orbitalen bijkomen, en neemt af als er elektronen in antibindende orbitalen bijkomen.

Berichten: 150

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

Nog even over de bindingssterkte: de bindingssterkte neemt toe als er elektronen in bindende orbitalen bijkomen, en neemt af als er elektronen in antibindende orbitalen bijkomen.
Maar maakt dat dan wel uit bij het voorbeeld van H2 en H2+?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

Zeker, H2 + heeft maar 1 elektron in het bindende orbitaal die het zaakje bijelkaar moet houden.

Berichten: 27

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

Je hebt in 2p al 3 elektronen staan. Dat is niet juist.

De elektronenconfiguratie van koolstof is: 1s2 2s2 2p2 !

Als je dan 'energie toevoegt' kan er 1 elektron van 2s naar 2p.

Dan kun je met de ene 2s en de drie p orbitalen, vier sp3 hybride orbitalen maken.

Berichten: 677

Re: 2 vragen (hybridisatie & bindingsterkten)

hybrydisatie van CH3- tekenen
De vraag is natuurlijk of het een CH3 carbanion is, een CH3 radicaal, een CH3 carbokation, of een CH3 gebonden aan de rest van het molecule.

Als je vier richtiningen in de ruimte hebt (vrije elektronparen inbegrepen) is het sp3; bij drie richtingen is het sp2 en bij twee sp.

Reageer