Probleempje met gelaserde T-shirts

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Probleempje met gelaserde T-shirts

Graag had ik de volgende probleemstelling voorgelegd:

Ik heb onlangs een graveerbedrijfje gestart en ben in het bezit van een CO2-lasertoestel, waarmee afbeeldingen kunnen "gebrand" worden op oa. leder, fleece en andere materialen.

Dit is een vrij recente beeldtechniek die ook op diverse textielsoorten wordt toegepast, zoals bv op jeansstof, waar deze bewerking een verrassend effect geeft zoals hier te zien is: http://www.youtube.com/watch?v=fPZOS4FjUvs

Doordat de laserstraal het in de stof aanwezige kleurpigment doet verdampen, verkrijgt men een kleurvrij textielvlak dat figuratief contrasteert met de omliggende stofkleur en ook na diverse wasbeurten is de print op de jeansstof nog steeds even duidelijk te zien.

Ook gekleurde katoenen t-shirts en sweaters kunnen door dat verdampingsprocedé kleurzuiver gemarkeerd worden met prints en/of tekst, maar helaas, en hier stelt zich namelijk het probleem, dat de gelaserde print op een katoenen t-shirt na de eerste wasbeurt (op 30°) terug helemaal is ingekleurd, zodat er niets meer van de oorspronkelijk gelaserde afbeelding te zien is.

Mijn vraag is nu of er voor dit specifieke probleem reeds een bepaald product of toepassing bestaat, waarmee een pigmentverwijdering op t-shirt zodanig kan gefixeerd of beschermd worden, dat er bij een wasbeurt geen ongewenste kleurstof meer kan indringen en dus scherp zichtbaar blijft.

Zelf heb ik op het internet geen relevante informatie daarover gevonden, maar dat zou kunnen liggen aan mijn (chemische) onwetendheid daarover.

Mocht iemand me kunnen informeren met een mogelijke oplossing over dit specifieke probleem of met een doorverwijzing naar een nuttige informatiebron, dan zal mijn onbegrensde dankbaarheid u eeuwig deel zijn. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Probleempje met gelaserde T-shirts

Ik zou zeggen: betere shirts kopen, en wel die kleurecht zijn. De oplossing bestaat dus allang. Kristalviolet zoals deze op spijkerbroeken wordt gebruikt, hecht extreem goed aan de spijkerstofvezels, daarom blijft het lasereffect daar wel bestaan.

Berichten: 70

Re: Probleempje met gelaserde T-shirts

Is het wassen van nieuwe shirts vóór behandeling ook een oplossing? Het vrije pigment zal nu grotendeels uit het shirt gewassen zijn?

Natuurlijk is de oplossing van Fuzzwood beter, maar we blijven Nederlanders ;)

*type-foutje....

Berichten: 4

Re: Probleempje met gelaserde T-shirts

Daan schreef:Is het wassen van nieuwe shirts vóór behandeling ook een oplossing? Het vrije pigment zal nu grotendeels uit het shirt gewassen zijn?

Natuurlijk is de oplossing van Fuzzwood beter, maar we blijven Nederlanders ;)

*type-foutje....
Dat is ook gebeurd, eerst de nieuwe t-shirts gewassen om al een groot deel van de kleurstof te doen oplossen en pas daarna gelaserd.

De volgende wasbeurt geeft dan dezelfde verkleuring te zien.

We zullen het die aangeboren zuinigheid dus wat geweld moeten aandoen, om dat aan kwaliteit dan dubbel en dik terug te winnen. ;)

Berichten: 4

Re: Probleempje met gelaserde T-shirts

Ik zou zeggen: betere shirts kopen, en wel die kleurecht zijn. De oplossing bestaat dus allang. Kristalviolet zoals deze op spijkerbroeken wordt gebruikt, hecht extreem goed aan de spijkerstofvezels, daarom blijft het lasereffect daar wel bestaan.
Alvast bedankt, dit ziet er een waardevolle tip uit.

Op het internet vind ik echter geen relevante info, over hoe die kristalviolet kan gebruikt worden om textiel kleurvast te maken.

Gebeurt dat met een vloeibare toevoeging via de wasmachine of is daar een ander procedé mee gemoeid ?

Als de doelstelling langs deze weg zou kunnen bereikt worden, dan zou dat een mooie oplossing zijn. ;)

Berichten: 70

Re: Probleempje met gelaserde T-shirts

Teineman schreef: Op het internet vind ik echter geen relevante info, over hoe die kristalviolet kan gebruikt worden om textiel kleurvast te maken.

Gebeurt dat met een vloeibare toevoeging via de wasmachine of is daar een ander procedé mee gemoeid ?

Als de doelstelling langs deze weg zou kunnen bereikt worden, dan zou dat een mooie oplossing zijn. ;)
Volgens mij bedoelt Fuzzwood dat jeans met kristalviolet gekleurd zijn. Hij heeft het niet over een nabehandeling.

Berichten: 4

Re: Probleempje met gelaserde T-shirts

[Volgens mij bedoelt Fuzzwood dat jeans met kristalviolet gekleurd zijn. Hij heeft het niet over een nabehandeling.
Ik vermoedde al dat het proces met kristalviolet tijdens het kleurbad plaatsvond.

Uitgaande van het beschermende effect ervan op het zgn uitkleuren of oplossen van de verfstof, dacht ik dat dit ook omgekeerd zou kunnen werken, nl, dat het mogelijk een capsulerend effect kan hebben op de vezels van een lasergemarkeerde print, zodat er zich hierop geen oplossende verf hecht van de omliggende stof tijdens een wasbeurt.

Mss bestaat er een soort siliconenspray ofzo, waarmee de print plaatselijk te behandelen valt.

Heb vanmorgen een zgn 'kleurvaste' t-shirt gelaserd en daarna een wasbeurt gegeven.

Resultaat: noppes. Alles weer helemaal ingekleurd, alsof er niets mee gebeurd was.

Spijtig, 't zal dus voorlopig bij jeans en leder blijven, al zijn daar ook een hoop leuke dingen mee te doen.

Toch bedankt aan iedereen voor jullie bijdrage. :)

Reageer