Kooktraject en smelttraject

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Kooktraject en smelttraject

Waarom begint een onzuivere stof bij een lagere temp. al te smelten en bij een hogere temp. te koken?

Dus: waarom is het bij smelten lager en bij koken juist hoger?

Alvast bedankt,

Gr. biogroentje

Berichten: 150

Re: Kooktraject en smelttraject

Onzuivere stoffen hebben een grotere entropie dan de zuivere stof op zich.

Bvb zout opgelost in water.

Er is meer entropie, want er is grotere wanorde door die "onzuiverheden" in de stof.

Je moet dan kunnen aanvoelen dat, wanneer opgewarmd wordt, de zuivere stof (in het voorbeeld:water) liever in dit entropisch gunstige mengsel zal blijven, dan te verdampen. Vandaar het hogere kookpunt.

Vriespuntsdaling is ook een gevolg van de entropietoename bij onzuiverheden in de stof.

Er moet meer energie onttrokken worden om de deeltjes in dit entropisch gunstigere mengsel tot stilstand te brengen; in vaste toestand te brengen.

Vandaar dat het vriespunt (=smeltpunt) daalt.

Groeten

Berichten: 10

Re: Kooktraject en smelttraject

Bedankt voor je snelle reactie.

Begrijp het alleen nog niet helemaal.

Ik snap niet waarom het smeltpunt dan juist lager is. Het kost dus meer energie om te stollen dan te smelten? Waarom?

Berichten: 150

Re: Kooktraject en smelttraject

Het smeltpunt= het vriespunt...

Denk aan water: bij 0°C kan je bij onttrekken van warmte het water doen stollen, en bij toevoegen van warmte het water doen smelten.

Berichten: 10

Re: Kooktraject en smelttraject

Ja, dat was een beetje ongelukkig gezegd, maar wat ik bedoel:

Een onzuiver stof begint bij een hogere temp. te koken, dan een zuivere stof.

Bij smelten is de temp. juist lager bij een onzuiver stof.

Dan wordt er toch ook warmte toegevoerd? Dat kost toch juist energie?

Dus waarom kost het een onzuivere stof meer 'moeite' (energie) om te gaan koken dan een zuivere stof?

En waarom juist minder 'moeite' om te smelten?

Of 'zie' ik het zo verkeerd?

Berichten: 150

Re: Kooktraject en smelttraject

Ja er wordt energie toegevoegd, maar minder dan dat dat het geval zou zijn bij een volledig zuivere stof.

De onzuivere stof heeft minder energie nodig om vanuit een vaste toestand naar vloeibaar over te gaan. Bij een onzuivere stof worden de deeltjes gemakkelijker in beweging gezet bij smelten. Er is m.a.w. een kleiner 'duwtje' energie nodig om de boel in gang te zetten. (dus van vast naar vloeibaar over te gaan)

Misschien een vreemde analogie, maar het doet je misschien de situatie wat beter inzien. Stel je een kleuterklasje voor (zeer hoge entropie: onze onzuivere stof). Dit mengsel wordt niet graag stil gehouden, hoe meer verschillende deeltjes, hoe groter de wanorde, hoe minder graag stil gehouden (de entropie verminderen is ongunstig, het universum streeft naar een maximale entropie). Indien dat toch het geval is, zal slechts het kleinste duwtje energie ervoor zorgen dat de wanorde terugkeert, waardoor de meest gunstige staat opnieuw bereikt is.

Het kookpunt wordt verhoogd omdat het mengsel entropisch gunstiger is in de vloeibare fase dan in gasvormige fase door de onzuiverheden. Om dat mengsel toch in gasvormige fase te krijgen, dient dat entropieverschil gecompenseerd te worden met een extra hoeveelheid energie (die niet nodig is bij het aan de kook brengen van een zuivere stof).

Het spijt mij dat ik niet met echte formuletjes kan staan zwaaien, of écht duidelijk kan zijn, maar wij hebben het zo leren aanvoelen... Onze prof hamerde daar wel vrij hard op :P ...

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kooktraject en smelttraject

Als je dit toch iets meer natuurkundig wil zien: als water bevriest, wil het het liefst in regelmatige kristallen zitten met alleen maar meer watermoleculen om zich heen. Als nu allemaal rommel tussen de moleculen zit, pakt dat slechter en is er dus minder energie nodig om de watermoleculen weer los te halen.

Kijken we echter naar het kookpunt, dan ligt dat hoger dan normaal. Dit komt omdat ionen watermoleculen aantrekken. Ze blijven dus als het ware liever aan een ion plakken dan naar de gasfase over te gaan. Hier is weer meer energie voor nodig.

Als je ooit de formules voor vriespuntsdaling en kookpuntsverhoging bekijkt, zie je dat die 1) erg op elkaar lijken, en 2) vooral afhangt van het aantal mol aan opgeloste deeltjes. Een hoop zand in water gooien heeft nl geen effect op deze verlaging en verhoging.

Berichten: 10

Re: Kooktraject en smelttraject

Ok, nu begrijp ik het, bedankt!

Reageer