Springen naar inhoud

Concentratie oplossingen

• Log in om te kunnen reageren

Roos1986

Roos1986

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2011 - 12:55

Ik zit met een aantal vragen over 'problemen' met gc.
Om de situatie kort te schetsen: ik heb 3 producten waar isopropanol en ethanol in zit. Hier moeten kwaliteitscontroles op gedaan worden (met dus ook max waarden) De gebruikte methode is met interne standaard (dioxan).
De gc zelf is volledig automatisch met een programma dat al ingesteld is (dus de exacte gegevens kan ik nog niet vermelden ivm kolomtemperatuur,...)
Op vlak van instellingen denk ik niet dat er iets mis is, maar ik heb eerder een vraag over de oplossingen die ik moet maken.

De methode die we momenteel gebruiken worden de concentraties in m% berekend. Kan dit een verschil geven in de resultaten als er gerekend wordt in m% ipv v%?

Bij het opstarten van de GC moet ik een concentratie IS ingeven (wat dus in m% berekend is) en een multiplier (hoeveelheid product tov totale oplossing, wat dus ook in g wordt berekend).

Ik stel mij ook vragen bij de verschillende oplossingen die gemaakt worden bij de onbekenden. Pproduct 1 en product 2 worden allemaal op dezelfde manier gemaakt (10g onbekende, 1g IS en aanlengen tot 100g). Product 3 wordt op een andere manier gemaakt (25g onbekend, 0.5g IS en aanlengen tot 45g)
De standaard is 4.5g ethanol, 1g isopropanol, 1g IS en aanlengen tot 100g)
Heeft het verschil in oplossingen ook een invloed op de gevonden resultaten? Want uiteindelijk gebruiken we dezelfde instellingen, alleen ligt bij dit product de concentratie veel lager (<2%). Maar is dit dan te vergelijken met de berekening van IS (want deze concentratie is toch anders ivm de standaard en de andere stalen)

En als laatste vraag. De calibratie van de gc gebeurd op basis van 1 standaard waarmee dan een ijklijn kan opgesteld worden. Heeft dit dan ook invloed? En dan vooral omwille van de verschillende oplossingen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures