Zwavelzuur neutraliseren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Zwavelzuur neutraliseren

Beste mensen,

Ik heb een praktische vraag over het neutraliseren van zwavelzuur.

Thuis hebben wij een luchtwasser die door middel van zwavelzuur de ammoniak uit de varkensstal wast.

Er ontstaat daarbij een restproduct(spuiwater) dat veel stikstof en zwavel bevat en erg zuur is.

Het is een goed alternatief voor kunstmest voor op de landbouwgrond.

MAAR...

Door de zuurtegraad van het spuiwater verzuurd het de bodem. wat niet gewenst is.

Oplossing?

Ik zat na te denken om het spuiwater te neutraliseren door bijvoorbeeld natronloog of gebluste kalk(Calciumhydroxide) toe te voegen en zo de ph naar 7 zien te krijgen.

Is dit realistische, houd ik mischien wel keukenzout over in het restproduct en geeft het een chemische reactie? of zijn er andere mogelijkheden om het te neutraliseren?

Met vriendelijke groeten,

Mark

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Zwavelzuur neutraliseren

Kan beide heel goed, nadeel van kalk is dat je een soort gipswater krijgt wat je niet zomaar kunt lozen of op de bodem lozen... planten kunnen er ook weinig mee.

Voordeel is wel dat je beter kunt overdoseren.

Met natronloog krijg je geen neerslag, pas wel op dat je niet overdoseert zodat je NH3 weer in de lucht verdwijnt.

Berichten: 4

Re: Zwavelzuur neutraliseren

(pas wel op dat je niet overdoseert zodat je NH3 weer in de lucht verdwijnt.)

echtepino, bedoel je hiermee dat de ammoniak dan samen met het water verdampt of verlucht?

kan ik deze proef veilig uitproberen door een emmer met water wat spuiwater te doen en daarna wat natronloog toe te voegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Zwavelzuur neutraliseren

Als de pH te hoog wordt, grote kans als je NaOH doseert, dan gaat direct alle NH3 de lucht in. Dus niet doseren tot pH=7 maar houdt het basisch, dus bijvoorbeeld 7,5< pH < 8,5

Edit: niet alles gaat de lucht in maar lost op in de vloeistof... en zal daarna de lucht ingaan.

Berichten: 4

Re: Zwavelzuur neutraliseren

Ja maar het is juist de bedoeling dat het zwavelzuur een ph krijgt van 7 is dit dan mogelijk zonder dat het vervliegt en kan ik dit veilig uitproberen?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Zwavelzuur neutraliseren

Het is retemoeilijk om de pH op 7 te laten uitkomen... hoe ga je dat sowieso doen? Berekenen en meten? De oplossing zal wel iets bufferen maar niet veel.

Ik maak trouwens een flinke denkfout in de vorige post.

Je moet juist de pH laag houden, dus overmaat zwavelzuur toevoegen...

Re: Zwavelzuur neutraliseren

Je zou ook de fabrikant van de luchtwasser kunnen bellen, goede kans dat deze over de benodigde informatie beschikt of weet waar je deze kunt vinden.

Reageer