[scheikunde] Geen nut sacharose aantonen na glucose aangetoond?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

[scheikunde] Geen nut sacharose aantonen na glucose aangetoond?

Op school moet verschillende voedingsstoffen, onder andere glucose en sacharose, aantonen in voedingsmiddelen.

Het proefje heb ik al gedaan, en ik ben nu bezig met het verslag.

Nou was het zo dat als je glucose had aangetoond, het geen nut heeft om ook sacharose aan te tonen. Het zou wel kunnen zijn dat sacharose in het voedingsmiddel zat, maar dit kon je niet zien.

Het heeft er iets mee te maken dat sacharose uit onder andere glucose bestaat, alleen kan ik verder niet echt een logische reden bedenken waarom het geen nut heeft sacharose aan te tonen.

Zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Geen nut sacharose aantonen na glucose aangetoond?

Sacharose is een disacharide, een aaneenschakeling van een glucose molecule en een fructose molecule.

Ik vermoed dat je de glucose aantoonde door middel van een redoxreactie met Cu2+ ionen? Waarbij de aldehydefunctie van glucose geoxideerd wordt tot een carbonylgroep en Cu2+ gereduceerd wordt tot Cu+, wat dan aanleiding geeft tot Cu2O, met een oranje kleur?

Het heeft geen nut sacharose aan te tonen, omdat dit een niet-reducerend suiker is. De aldehydefuncties van de suikers zijn niet beschikbaar voor reactie, zodat de bovenvernoemde reactie met Cu2+ niet zal kunnen doorgaan, waardoor de typische oranje kleur niet kan gevormd worden, en sacharose dus niet aantoonbaar is via die manier. (uiteraard zijn er andere manieren om dat wel te doen, maar dan niet via redoxreactie)

Reageer