[scheikunde] Reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 92

[scheikunde] Reactievergelijkingen

Hallo, ik moet een taak maken over reactievergelijkingen, maar ik zit er al een tijdje aan te knoeien zonder dat het echt lukt.

Dit zijn de vragen:

Schrijf de volgende reactievergelijking uit volgens dit voorbeeld:

1. distikstofpentoxide met water

1) P2O5 + H2O

2) niet-metaaloxide + water -> ternair zuur

3) ternair zuur zoeken waarin OG (P) = +V => H3PO4

4) P2O5 + 3H2O -> 2H3PO4

Deze oefeningen moet ik dan maken:

1) dichloortrioxide met natriumhydroxide

2) waterstofsulfaat met natriumbromide

3) thermolyse van looddihydroxide

Ik zit vast bij deze reactievergelijkingen. Ik snap niet welk element met welk element bindt en hoe de indexen juist bepaald worden. De reactie kloppend maken met coëfficiënten achteraf lukt wel.

Kan iemand me helpen, alvast bedankt!

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Wat heb je al?

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

misschien niet echt relevant maar in je opgave zelf staat eigenlijk ook al een fout.

er wordt gevraagd naar distikstofpentaoxide met water maar bij mij weten is distikstofpentaoxide N2O5 en niet P2O5.

om ook te helpen met de vraag.

bij mij helpt het altijd om de tekst al om te zetten in formules zoals in stap 1.

Hierna kan je gaan kijken welke ionen er worden gevormd en daarna is het eigenlijk gewoon veel oefenen op reactie vergelijkingen.

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

rob k schreef: misschien niet echt relevant maar in je opgave zelf staat eigenlijk ook al een fout.

er wordt gevraagd naar distikstofpentaoxide met water maar bij mij weten is distikstofpentaoxide N2O5 en niet P2O5.

om ook te helpen met de vraag.

bij mij helpt het altijd om de tekst al om te zetten in formules zoals in stap 1.

Hierna kan je gaan kijken welke ionen er worden gevormd en daarna is het eigenlijk gewoon veel oefenen op reactie vergelijkingen.
Volgens mij heb jij gelijk rob.

Stikstof is N en niet P.

Reageer