[scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

zou iemand mij kunnen helpen met de volgende opgave:

Een capsule met een totaalgewicht van 403 mg is gevuld met een farmacon en lactose. Om het farmacongehalte van de capsule te bepalen, wordt een UV-spectrofotometrische bepaling uitgevoerd. Hiertoe wordt de inhoud van de capsule volledig opgelost in 100 ml water, waarna de oplossing 50 keer wordt verdund. Voor deze verdunning wordt bij 264 nm een extinctie E = 0,548 gemeten.

De specifieke extinctie van het farmacon is 145 bij een golflengte van 264 nm, en de weglengte van de gebruikte cuvet is 1 cm.

a. Bereken de concentratie farmacon van de verdunning en de originele oplossing.

Ik weet dus dat er 403 mg wordt opgelost in 100 ml water.

de concentratie is dan 0.403 g/100ml

deze wordt 50 keer verdund, dan wordt de concentratie van het mengsel : 8.06*10^-3 g/100 ml

ik weet alleen nu niet hoe ik verder moet

Berichten: 541

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

Je hebt volgens mij de antwoorden gegeven. De vraag is bereken de concentratie.

Wel is het normaal om concentratie weer te geven in g/l of mg/l

Berichten: 44

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

nee ik heb de concentratie van het mengsel(lactose + farmacon) berekend, maar ik moet de concentratie van het farmacon berekenen.

ik doe nu farmacie, en wij moeten vaak werken met g/100ml

Berichten: 150

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

Via de wet van Lambert-Beer kun je de concentratie farmacon bepalen.

A=E.C.L

Waarbij A de extinctie van het mengsel, E de specifieke extinctie, L de weglengte en C de concentratie. Ik vermoed dat lactose niet bijdraagt aan de spectroscopische meting.

Over de eenheden; ik kan bevestigen dat g/100 ml frequent gebruikt wordt.

Berichten: 44

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

oke dan is de concentratie van farmacon voor de verdunde oplossing: 0.548/145 = 3.779 * 10 ^-3

en voor de originele oplossing: 3.779 * 10 ^-3 * 50 = 0.18895 g/100 ml

de volgende vraag is:

Hoeveel farmacon bevatte de capsule?

--> dit is dan toch gewoon 0.18895 g ?

Wat is het farmacongehalte (in %) van de gehele capsule?

dus dan is het farmacongehalte: 0.18895/0.403 * 100% = 47 %

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

Mij zegt de term specifieke extinctie niets. Is dat hetzelfde als de molaire extinctiecoëfficiënt, met eenheid L/mol/cm?

Als dat zo is dan geldt de extinctie 145 voor een concentratie van 1 mol/L (weglengte 1 cm).

1 mol/L = 0,1 mol/100 ml

Dit klopt dan niet:
oke dan is de concentratie van farmacon voor de verdunde oplossing: 0.548/145 = 3.779 * 10 ^-3
Die 0,548 heeft betrekking op 100 ml, de 145 op 1 L.

Berichten: 150

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

Ik dacht dat 145 de molaire extinctiecoëfficiënt was, maar het lijkt me vrij veel...

Berichten: 244

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

oke dan is de concentratie van farmacon voor de verdunde oplossing: 0.548/145 = 3.779 * 10 ^-3
Dat klopt, alleen de formule van de wet van Lambert-Beer bevat de molaire extinctiecoefficient. Dus is de concentratie die jij berekent volgens mij in mol/L en niet in gram/L...

dus dan heb je 0,00378 M in je meetoplossing. Deze is 50 x verdund, dus is de initiele oplossing: 0,00378*50 = 0,189 mol/L. De hoeveelheid van je farmacon is dan: 0,189 mol/L delen door 10, want je hebt maar 100 mL. Dus uiteindelijk heb je 0,0189 mol opgelost. Nu de molmassa nog weten en we weten hoeveel farmacon je hebt!

Re: [scheikunde] opgave extinctie/specifieke extinctie

"De specifieke extinctie van het farmacon is 145 bij een golflengte van 264 nm"

Ik denk dat je probleem is opgelost als je de eenheden vermeld het zullen wel geen koeien zijn. :P

Gezien je vraagstelling zal de specifieke extinctie wel een uitdrukking zijn in gram ipv mol zoals in de molaire extinctiecoefficient.

De les die je hier uit moet trekken is vermeld altijd de eenheden om verwarring te voorkomen. ;)

Reageer