[scheikunde] Isomeer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] Isomeer

Vorige week hadden we het tijdens de les over de stoffen 4-hydroxybenzoezuur en 2-acetylsalicylzuur. Er werd gezegd dat dit isomeren van elkaar zijn, maar zodra ik de structuurformules opzoek zie ik dat de een meer C'tjes heeft etc. dan de rest. Ook kan ik 2-acetylsalicylzuur niet eens vinden? Acetylsalicylzuur wel, of is dat het zelfde? Salicylzuur is wel een isomeer van 4-hydroxybenzoezuur voor zo ver ik kan vinden, maar mij lijkt dat dit een andere stof is of kun je salisylzuur en (2-)acetylalisylzuur als dezelfde stof beschouwen?

Ik kom er even niet meer uit.. 8-[

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Isomeer

Je hebt gelijk. 4-hydroxybenzoëzuur en acetylsalicylzuur zijn geen isomeren van elkaar, omdat ze niet dezelfde brutoformule hebben.

De benaming 2-acetylsalicylzuur vind ik ook nergens terug, hoewel: een andere benaming voor acetylsalicylzuur is 2-(acetyloxy)benzeencarbonzuur (zie wikipedia).

Naar mijn mening is de formule 2-acetylsalicylzuur hetzelfde als gewoon acetylsalicylzuur, waarbij de 2 enkel duidt op de plaats waar de acetylgroep komt.

Salicylzuur is inderdaad een isomeer van 4-hydroxybenzoëzuur: meer bepaald een regio-isomeer. Beide molecules hebben dezelfde brutoformule maar de functionele groep staat op een verschillende plaats. (de OH-groep)

Salicylzuur is in feite de molecule voordat de OH-groep veresterd wordt, ter vorming van acetylsalicylzuur.

Reageer