[scheikunde] Concentratie van een emulsie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Concentratie van een emulsie

Hallo, ik heb laatst een practicum uitgevoerd, waarbij ik de ester ethylacetaat maak d.m.v ethanol en azijnzuur. Hierbij heb ik geconcentreerd zwavelzuur als katalysator gebruikt. Als reactievergelijking heb ik deze opgesteld:

CH3COOH(aq) + C2H5OH(l) ↔ C4H8O2(l) + H2O(l)

Hierbij heb ik ook een evenwichtsconstante opgesteld, namelijk:

K = [C4H8O2][H2O] / [C2H5OH][CH3COOH]

Nu moet ik de concentraties van alle stoffen berekenen, alleen ik kom niet uit bij de concentratie van ethylacetaat.

Ethylacetaat was namelijk een emulsie in de maatcilinder.

Ons volume geproduceerde ethylacetaat is 28 mL. Dat zat in een maatcilinder waarvan de totale volume 202 mL was.

We hebben uitgerekend wat de totale mol van het geproduceerde ethylacetaat is, en dat is 0,29mol.

De formule om dan de concentratie te berekenen is mol/#liter oplosmiddel. Echter, ethylacetaat is niet opgelost en gebleven als emulsie, wat kan dan de mogelijke oplosmiddel zijn? wat moet er dan ingevuld worden bij "#liter oplosmiddel".

alvast bedankt

EDIT: 0,29mol

EDIT 2: Ik heb ook nog een andere vraag waar ik niet op uitkom.

In de bovenstaande reactievergelijking ontstaat er ook nog'ns water(als niet-oplosmiddel). Om de K te berekenen(wat uiteindelijk mijn doel is) moet ik ook de conc. van het water weten dat NIET als oplosmiddel wordt gebruikt.

Hoe bereken ik hiervan de molariteit/#totale volume?

Het is vooral verwarrend omdat het water-water is.

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Concentratie van een emulsie

weet je misschien hoeveel vaste stof wel was opgelost dan?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Concentratie van een emulsie

Er was geen vaste stof, er was alleen vloeibare ethanol en vloeibare azijnzuur, die tot ethylacetaat vormden, wat ook vloeibaar is.

Reageer