FAME's biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

FAME's biodiesel

Wij willen op school het gehalte aan FAME's meten in biodiesel met een GC op een zo snel mogelijke manier. Zoals ik begrepen heb vormen de FAME's je biodiesel, maar heeft het dan eigenlijk wel nut om deze te meten? Of heeft het meer nut om bijvoorbeeld vrije vetzuren of vrije glycerol etc te meten?

Daarnaast zie ik overal dingen staan over interne standaarden, wmaar in artikelen die ik gelezen heb lees ik hier niks over. Betekent dit dat dit dan niet nodig is voor ons/mij, of is dit altijd nodig?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: FAME's biodiesel

hoe wordt volgens jou biodiesel gemaakt en wat krijg je precies met de reactie?

Er zijn bepalingen waarbij een IS niet specifiek nodig is. FAME compositie bijvoorbeeld kan je ook zonder IS berekenen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 20

Re: FAME's biodiesel

ArcherBarry schreef: hoe wordt volgens jou biodiesel gemaakt en wat krijg je precies met de reactie?

Er zijn bepalingen waarbij een IS niet specifiek nodig is. FAME compositie bijvoorbeeld kan je ook zonder IS berekenen.
Mij is verteld dat wanneer je een olie + alcohol (methanol) + een base katalysator grof gezegd bij elkaar gooit, je methyl esters en glycerol krijgt en die methyl esters je biodiesel dan is. Verder weet ik het eigenlijk niet. Ik heb een hele middag zitten zoeken, maar ik kom er niet verder mee.

Maar waar ik nu mee zit is dat die methyl esters je biodiesel zijn ofzo, maar dan snap ik niet wat daar aan te meten is. Is het dan zo dat hoe meer methyl esters, hoe beter je biodiesel of hoe meer biodiesel je hebt geproduceerd? Of is het heel wat anders?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: FAME's biodiesel

Als je methyl esters jou biodiesel is, is de hoeveelheid FAME dus eigenlijk jou biodiesel. De hoeveelheid is dus niet interessant om te meten, maar de samenstelling wel

FAME kan je met de GC scheiden om te kijken welke gemethaliseerde vetzuren er eigenlijk in zitten.

De kwaliteit van de biodiesel kan misschien afhangen van jou originele vetzuur samenstelling, kijk daar eens in.

oh en zoek je alleen in het Nederlands of ook in het Engels?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 20

Re: FAME's biodiesel

ArcherBarry schreef: Als je methyl esters jou biodiesel is, is de hoeveelheid FAME dus eigenlijk jou biodiesel. De hoeveelheid is dus niet interessant om te meten, maar de samenstelling wel

FAME kan je met de GC scheiden om te kijken welke gemethaliseerde vetzuren er eigenlijk in zitten.

De kwaliteit van de biodiesel kan misschien afhangen van jou originele vetzuur samenstelling, kijk daar eens in.

oh en zoek je alleen in het Nederlands of ook in het Engels?
Nederlands is natuurlijk makkelijker, maar in het Engels is er altijd meer te vinden. Maakt opzich niet uit :P

Toen ik met het uitwerken hiervan begon dacht ik dat het vrij simpel zou zijn. Op internet een protocol opzoeken, die in je eigen woorden zetten en de instellingen aanpassen op wat er op school aanwezig is.. Maar het werd toch al snel duidelijk dat het niet zo simpel is.

Gemethaliseerde vetzuren.. Dat zijn alle vetzuren die ik kan vinden met de GC? Die C14 t/m C24? We hoeven de biodiesel niet zelf te synthetiseren trouwens. Ik wil het nu eigenlijk voor mezelf nog vrij simpel houden door alleen de esters te bepalen in de biodiesel, omdat mijn 'partner' die hieraan mee zou werken niks meer laat weten en ik het nu alleen op moet lossen 8-[

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: FAME's biodiesel

De GC pieken komen in volgorde van vluchtigheid. Hoewel het lang niet altijd hoeft te zijn dat een kortere keten vluchtiger is, is dat bij FAME over het algemeen wel het geval.

Het probleem is dat onverzadigde bindingen de boel in de war kunnen schoppen.

Wat jij dus moet doen is standaarden injecteren waarbij jij kan weten welke piek retentietijd past bij een specifiek vetzuur. Eventueel kan je eerdere metingen gebruiken als die gegevens er nog zijn. Een nadeel is dat de retentietijden veranderen kunnen in de loop van tijd.

Het synthetiseren van de biodiesel zal ik zelf wel doen, het duurt niet lang en wanneer je het gedaan hebt, kan jij voorspellen welke vetzuren er in zitten. Op internet is veel informatie uit welke vetzuren verschillende oliën bestaan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer