[scheikunde] concentratie zoutzuur en titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] concentratie zoutzuur en titratie

Ik moet voor school nauwkeurig de concentratie zoutzuur bepalen d.m.v. titratie bij gegeven dat de concentratie van NaOH 0,10 mol/L is en die van HCl ook 0,10 mol/L. Nu eerst berekend worden hoeveel zoutzuur 0,10 mol/L je op moet lossen in 100mL om daaruit de concentratie te kunnen na titratie. Hier kom ik niet echt uit. Ik heb de reactievergelijking opgesteld bij contact met water die luidt HCl+H20> H30^+ + Cl^-

1mol HCl= 36,46gram

0,10 mol= 3,646gram

je lost het in 100mL op, dus 0,01mol/0,1L

je hebt dus 0,3646 gram zoutzuur nodig. Omdat zoutzuur vloeibaar is heb je dus 0,3646:1,18=0,3090mL HCl nodig.

waar bij 1,18 de dichtheid is van HCl in g/cm^3

Klopt dit ongeveer of zit ik er helemaal naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] concentratie zoutzuur en titratie

Nu eerst berekend worden hoeveel zoutzuur 0,10 mol/L je op moet lossen in 100mL om daaruit de concentratie te kunnen na titratie. <-- Simpel, als je 100 ml 0.1M zoutzuur oplossing nodig hebt en de enige oplossing die beschikbaar is IS een 0.1M zoutzuur oplossing, dan heb je logischerwijs ook 100 ml van die oplossing nodig.

Weet je wel zeker dat dat hetgene is dat gevraagd wordt? Typ anders eens de proefomschrijving woord voor woord over als je die letterlijk gekregen hebt.

Berichten: 50

Re: [scheikunde] concentratie zoutzuur en titratie

pippeteer een geschikte hoeveelheid zoutzuur 0,1M (de hoeveelheid die je voorberekend hebt) in een conische kolf van 300mL vul aan tot ongeveer 100mL en titreer met 0,1M natriumhydroxide met fenolftalien als indicator. Volgens mij is het simpel, maar ik zie het echt niet.

de reactievergelijkingen zijn HCl+H20>H3O^+ +Cl^- bij contact met water

en NaOH + HCl> H20 + NaCl bij de titratie van zoutzuur met natronloog.

Sorry voor mijn incorrecte formulering, ik vraag dit eigenlijk omdat ik 0,3090mL wel erg weinig vindt per 100mL water dat zou dus betekenen dat ik maar 6 druppels zoutzuur aan het water moet toevoegen en ik moet de uiteindelijke concentratie bepalen in 4S.C en zal dus moeten pipetteren met een volumepipet en dan 6 druppels 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] concentratie zoutzuur en titratie

Normaal wil je een minimale hoeveelheid titrant gebruiken die rond de 15.00 ml ligt. Dat zou in jouw geval dus ook 15.00 ml HCl oplossing betekenen, waar dus 0.1 mol/l * .01500 l = .001500 mol = 1.500 mmol HCl in zit. Je dient hier een stockoplossing van ongeveer bekende concentratie te gebruiken. En die is dus al gegeven, die is 0.1M. Daar heb je 15.00 ml van nodig. Het maakt verder niets uit in welk volume water je dit verder kwakt, er blijft 1.500 mmol HCl in zitten.

Niet denken dat zolang je deze kennis niet onder de knie hebt (en niet weet dat HCl een gas is en alles wat in zoutzuurflessen dus een oplossing van dat gas in water is), dat ze je uit een pot HCl laten pipetteren die inderdaad een dichtheid van 1.18 g/ml en een concentratie van 12M. ;)

PS. De hele clou hier is dat je in 4 significante cijfers moet werken. Hoe wil je dat doen als je onder de 10.00 ml maar 3 significante cijfers hebt? Afbeelding

Berichten: 50

Re: [scheikunde] concentratie zoutzuur en titratie

Daar hebben ze me inderdaad op gewezen dom 8-[ .. Dankje Fuzzwood

Reageer