Periodiek Systeem van buiten leren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Periodiek Systeem van buiten leren

Om de één of andere reden moet ik tegen mijn examen algemene chemie in januari een heleboel elementen van buiten kennen, waar ze staan (periode, groep) en dus ook wat het atoomnummer is. (of ik het massagetal dat er bij hoort ook moet kennen weet ik nog niet maar ik vermoed van wel)

ik vroeg me af of jullie truukjes kennen om dit te leren?

Berichten: 50

Re: Periodiek Systeem van buiten leren

nou van de 18e groep; de edelgassen: radon, xenon, neon argon en krypton eindigen allemaal op on met uitzondering helium (atoomnummer 2 na waterstof) denk aan een zeppelin die zweeft door het lichtere helium ipv zuurstof of balonnen die opstijgen d.m.v helium. O=zuurstof (van het Engels oxygen) atoomnummer 8 en atoommassa ongeveer het dubbele van zijn atoomnummer 15,9994u zeg maar 16u. Verder hebben we nog de alkali metalen (groep1): lithium (atoomnummer 3 na helium), natrium, kalium, rubidium, cesium en francium. N=stikstof (van het engels nitrogen) atoomnummer 7 en atoommassa 14,0067u zeg maar ongeveer 14u het dubbele van zijn atoomnummer. Ne=neon met atoomnummer 10 en atoommassa ongeveer 20,1797u ongeveer 20u het dubbele van zijn atoomnummer. C=koolstof (van het engels carbon) heeft het atoomnummer 6 en een atoommassa van ongeveer 12u, dus ook het dubbele van zijn atoomnummer. Vervolgens nog een rijtje de aardalkalimetalen: Berrylium, Magnesium, Calcium, Strontium, Barium en Radium. Tenslotte is het eerste atoom van de lanthanide serie Lanthanium (La) en het eerste atoom van de actinide serie Actinium (Ac). We hebben ook nog Calcium (Ca) met atoomnummer 20 en massagetal ongeveer 40u en en magnesium (Mg) met atoomnummer 12 en massagetal ongeveer 24u eigenlijk 24,3050u en niet te vergeten waterstof (H; van hydrogen) met atoomnummer 1 en atoommmassa ongeveer 1u

Berichten: 1

Re: Periodiek Systeem van buiten leren

H He LiBeBCNOFNe NaMgAlSiPSClAr KCa

Gewoon lezen als een zinnetje

Als je dit vanbuiten kan opzeggen dan ken je de eerste 3 rijtjes (met 2extra, die voor een 'mooie' afsluiter zorgen ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Periodiek Systeem van buiten leren

Ik kan niet copy/pasten want dan gaat de opmaak verloren. Vandaar alleen een linkje:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ezelsbruggetje#Scheikunde
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Periodiek Systeem van buiten leren

bedankt!!

Berichten: 5

Re: Periodiek Systeem van buiten leren

Je kunt ook op YouTube zoeken: periodic table song


Reageer