Springen naar inhoud

Biodiesel verdunnen

• Log in om te kunnen reageren

xSamantha

xSamantha

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2011 - 15:07

Hallo,

Voor mijn project ga ik methyl esters in biodiesel aantonen met een GC. Nu begrijp ik dat je de biodiesel niet in 1x kan injecteren en je deze dus eerst moet verdunnen. Waar zou ik dit het beste mee kunnen verdunnen? Degene met wie ik eerst zou samenwerken had het over methanol, maar ik weet zelf niet of dat zomaar gaat.

Het was de bedoeling dat ik met een wat meer ervaren persoon samen zou werken, maar nu moet ik het in mijn eentje afmaken. Dat betekent dat ik als totaal onervaren iemand ergens aan begin, waarvan ik bang ben dat het helemaal gaat mislukken.

Als ik uiteindelijk mijn biodiesel heb verdund, moet ik hier dan nog meer mee doen voor een goede meting? Of kan ik het dan gewoon injecteren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3333 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 september 2011 - 16:14

Misschien is het beter om dit topic samen te voegen met die van jou in het kopje Gas Chromatography.

Maar het antwoord op jou vraag zal hexaan, heptaan, (iso)octaan zijn. Jou biodiesel zal te a-polair zijn voor een homogeen mengsel met methanol.

kan jij misschien aangeven hoe dat komt?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

xSamantha

xSamantha

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2011 - 18:54

Misschien is het beter om dit topic samen te voegen met die van jou in het kopje Gas Chromatography.

Maar het antwoord op jou vraag zal hexaan, heptaan, (iso)octaan zijn. Jou biodiesel zal te a-polair zijn voor een homogeen mengsel met methanol.

kan jij misschien aangeven hoe dat komt?

Oke, ja sorry wist niet precies hoe ik het 't beste kon doen. Zat er wel aan te denken het samen te voegen :)

Maar ik moet dus hexaan heptaan en (iso)octaan bij mij biodiesel voegen om mijn monster te kunnen injecteren? Meer dus niet?

Vind die termen polair en apolair erg lastig. Ik heb er het een en ander over opgezocht, maar ik snap nog niet hoe je aan een stof kan zien of deze polair is of apolair.

Zou ik misschien mogen vragen waarom het wel met hexaan, heptaan en (iso)octaan zou lukken? Of heeft dat met het aantal C'tjes te maken ofzo? En dat biodiesel geen homogeen mengsel kan worden met methanol, heeft dat iets met de omesteringsreactie te maken?

Maakt het iets uit wat voor verdunning ik maak eigenlijk? Qua hoeveelheden.. Bijvoorbeeld 10/10/10/10 ml ? Of moet ik ergens rekening mee houden bij het maken van mijn verdunning?

# Moderatoropmerking
Marjanne: Topic verplaatst naar een geschikter forum.

Veranderd door Marjanne, 28 september 2011 - 16:52

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3333 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2011 - 12:29

Hoewel ik geen polariteit expert ben kan je doorgaans zeggen dat het te maken heeft met het vormen van waterstofbruggen.

Hexaan, heptaan, (iso)octaan zijn verzadigde koolwaterstoffen met geen enkele functionele groep die waterstofbruggen kan vormen en daardoor zijn ze a-polair. De ketenlengte (vermoed ik) zal geen tot zeer weinig uitmaken voor de polariteit maar natuurlijk wel voor de vluchtigheid. Om als voorbeeld te nemen, zal C30H62 niet zo goed verdampen in de GC en is dus ongeschikt als oplosmiddel, terwijl het dus apolair genoeg zal zijn.

Methanol heeft echter wel een polaire groep, de alcohol groep (OH) kan namelijk wel waterstof bruggen vormen, daarnaast is het een zeer klein molecuul en is de relatieve kracht van de hydroxylgroep veel groter dan de apolairiteit van de koolwaterstof groep.

Het zelfde principe speelt bij de carboxyl zuurgroepen tussen azijn (CH3COO-) en arachidonzuur (C19H32COO-. Door zijn zeer korte koolwaterstof keten is azijn oplosbaar in water en eigenlijk niet in hexaan, waar arachidonzuur oplosbaar in hexaan maar weer niet in water.

ik hoop dat het zo iets wat verduidelijkt is.

Om jou vraag te beantwoorden, hoever jij moet verdunnen hangt van jou GC systeem af. Een GC-FID kan een concentratie van 1mg/ml meestal wel hebben, daar waar een GC-MS schade kan oplopen bij die concentratie (0.01mg/ml komt vaak eerder). Vraag dit na bij de operator van de GC.

xSamantha

xSamantha

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2011 - 15:41

Hoewel ik geen polariteit expert ben kan je doorgaans zeggen dat het te maken heeft met het vormen van waterstofbruggen.

Hexaan, heptaan, (iso)octaan zijn verzadigde koolwaterstoffen met geen enkele functionele groep die waterstofbruggen kan vormen en daardoor zijn ze a-polair. De ketenlengte (vermoed ik) zal geen tot zeer weinig uitmaken voor de polariteit maar natuurlijk wel voor de vluchtigheid. Om als voorbeeld te nemen, zal C30H62 niet zo goed verdampen in de GC en is dus ongeschikt als oplosmiddel, terwijl het dus apolair genoeg zal zijn.

Methanol heeft echter wel een polaire groep, de alcohol groep (OH) kan namelijk wel waterstof bruggen vormen, daarnaast is het een zeer klein molecuul en is de relatieve kracht van de hydroxylgroep veel groter dan de apolairiteit van de koolwaterstof groep.

Het zelfde principe speelt bij de carboxyl zuurgroepen tussen azijn (CH3COO-) en arachidonzuur (C19H32COO-. Door zijn zeer korte koolwaterstof keten is azijn oplosbaar in water en eigenlijk niet in hexaan, waar arachidonzuur oplosbaar in hexaan maar weer niet in water.

ik hoop dat het zo iets wat verduidelijkt is.

Om jou vraag te beantwoorden, hoever jij moet verdunnen hangt van jou GC systeem af. Een GC-FID kan een concentratie van 1mg/ml meestal wel hebben, daar waar een GC-MS schade kan oplopen bij die concentratie (0.01mg/ml komt vaak eerder). Vraag dit na bij de operator van de GC.

Maar waarom eigenlijk juist hexaan/heptaan/octaan en geen ander alkaan? Of alleen hexaan bijvoorbeeld..

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3333 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2011 - 21:08

Hoewel het bij een biodiesel uit e.g. palm olie niet uit zal maken, heeft het te maken met de vluchtigheid van je componenten.

Als je petroleum ether 80:120 zal gebruiken is het goed mogelijk dat jou gewenste componenten te gelijk met de solventpeek komen. Hierdoor zal je dus niets zien. Hexaan en iso octaan zijn vluchtig genoeg en ook redelijk goedkoop.

edit, bedankt voor de verhuizing Marjanne

# Moderatoropmerking
Marjanne: That¬īs my job ;) .

Veranderd door Marjanne, 29 september 2011 - 22:24

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures