Springen naar inhoud

[scheikunde] Buffer

• Log in om te kunnen reageren

DD00

DD00

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 12:02

Ik heb een opdracht over buffer berekenen en heb nooit uitgebreid les gehad erover.
Dit is de opgave:

Hoeveel mol CH3COONa moet er in 500 ml 0,2 M CH3COOH opl. aanwezig zijn om een buffer te verkrijgen met pH = 4,50. (KA = 1,76.10-5 )

Ik wist eerst niet eens hoe hier aan te beginnen, ik heb me wat verdiept in de boeken en internet en heb dit gevonden als uitkomst:

0,05623

Ik zou graag weten of ik op de juiste weg zit.

Dank bij voorbaat!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 14:55

Het heeft uiteraard geen zin om een oplossing uit een boek over te schrijven als je niet weet hoe je eraan komt.

Je moet natuurlijk vertrekken van het verband tussen pH en samenstelling van een buffer. Welke formule is dat? Tip: het wordt wel eens de formule van Henderson-Hasselach genoemd.

DD00

DD00

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 15:49

Die oplossing heb ik zelf berekend met die formule, mijn excuses voor de onduidelijkheid. Ik neem aan dat het juist is? :P

Het is de eerste keer dat ik dit doe en het is best een belangrijke opdracht en ik wou even weten of ik het goed had gedaan!

Veranderd door DD00, 25 september 2011 - 15:49

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2011 - 09:59

Je uitkomst klopt ongeveer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures