Springen naar inhoud

Liner van de GC

• Log in om te kunnen reageren

Labdoos

Labdoos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 13:55

Hallo allemaal,

ik ga volgende week een GC-(FID) bepaling doen van een aantal organische oplosmiddelen in een waterige matrix. Tevens bevat deze ook metaal ionen en mijn vraag is of dit wordt tegengehouden door de liner van de GC? Ik weet wel dat een liner met glaswol grote deeltjes tegenhoud, maar hoe zit het met ionen in je monster? Slaat dit neer op de liner?

Het monster word verdund en je injecteerd maar een paar microliter. Dus zo schadelijk kan het toch niet zijn als het in de kolom terecht komt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 14:53

Zouten zullen inderdaad neerslaan in je liner, en deze vervuilen. Verder is water niet echt gezond voor destationaire fase. Alles hangt natuurlijk af van hoeveel van dergelijke analyses je moet doen. Enkele injecties kan natuurlijk geen kwaad, maar als je een maand lang er elke dag een paar ho,nderd moet doen, raad ik toch een extractie aan.

Labdoos

Labdoos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 14:57

Bedankt voor je reactie!

Ja de waterige matrix is inderdaad lastig, we doen voor 4 oplosmiddelen een meting (ijklijn voor elke stof in een organisch oplosmiddel uiteraard) en de monsters worden ook verdund. Ik neem aan dat ik ook een heel klein volume moet injecteren in verband met het expansie volume van water.

Even nog een snel vraagje, ik hoor zojuist dat het monster diethylether bevat. Maar stel ik wil het monster verdunnen waar doe ik dat dan mee? Je wilt je oplosmiddelpiek toch aan het begin hebben, en ether heeft al een kookpunt van 35 graden..
Edit:
Ik heb al 2 mogelijk candidaten gekozen als oplosmiddel. Dan vallen ze maar tussen de componenten.. kan niet anders :)

Veranderd door Labdoos, 25 september 2011 - 17:51

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 18:33

Even nog een snel vraagje, ik hoor zojuist dat het monster diethylether bevat. Maar stel ik wil het monster verdunnen waar doe ik dat dan mee? Je wilt je oplosmiddelpiek toch aan het begin hebben, en ether heeft al een kookpunt van 35 graden..

nee hoor, dat is maar net wat je wilt zien. Je kan ook een oplosmiddel gebruiken wat iets later de kolom afkomt. Al je op een lage temperatuur begint kan je bv toluene ofzo nemen, heb je een keurige scheiding tussen ether en toluene. Ik gebruik zelfs soms dmf als oplosmiddel, komt in mijn programma laat de kolom af, maar ik ben geÔnteresseerd in bepaalde lights.

Houdt er wel altijd rekening mee dat met een ander oplosmiddel je retentietijden kunnen verschuiven.
Als 2e tip is het belangrijk te kijken waarmee de naald gespoeld/gewassen wordt. Vaak wordt hier een oplosmiddel met lage kookpunten als acetonitril/ethanol gebruikt. Dus daar ook naar kijken omdat deze vaak een klein piekje aan het begin veroorzaakt.

Veranderd door soepkip88, 25 september 2011 - 18:33

Labdoos

Labdoos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 18:38

Bedankt voor je reactie ^^

Ik laat de GC gewoon spoelen met het oplosmiddel. Ik kies waarschijnlijk voor THF of methanol als oplosmiddel die vallen tussen aceton en ethanol (in kookpunt), dat twee analyten zijn.

Veranderd door Labdoos, 25 september 2011 - 18:39

Labdoos

Labdoos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2011 - 22:15

Sorry voor de bump maar hoe verklaar ik dat ionen op de liner neerslaan? De liner is neem ik aan gewoon van glas en bevat meestal glaswol. Wordt dit gewoon op een of andere manier geadsorbeerd door het oppervlak?

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2011 - 08:53

de aanwezige zouten hebben een erg hoog kookpunt. Deze zullen dus niet verdampen en op je liner achter blijven.

Nog even iets over de injectie. Je zegt zelf dat je "maar" enkele micorliters injecteerd, maar dat is wel vloeistof. Deze zet afhankelijk van het oplosmiddel veel uit naar ongeveer 200 a 300 microliter.
Bij water is dit zelfs bijna 1000 microliter, dus hier moet je ook rekening houden met het volume van de liner. Als deze te klein is, raak je dus een hoop van je injectie kwijt en vervuil je je injector.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures