wie kan mij met spoed helpen ? (1,3 dioxolaan)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

wie kan mij met spoed helpen ? (1,3 dioxolaan)

Goedenavond,

Ik ben eigenlijk met spoed antwoorden nodig over werken met 1,3 dioxolaan(bijna 100 % zuiver).

op mijn werk zijn we dagelijks bezig met deze stof.

Deze verdampt in grote hoeveelheden in de lucht maar we hebben geen afzuigstysteem.

Mijn vragen

1. Hoe gevaarlijk is deze stof als je er zonder beschermmiddellen er mee werkt?

2. Ik had laast gemeten en het aantel ppm is over de 170, mag/kan dit?

3. Er zijn al een paar ongelukjes gebeurd en een vrouw injecteerde zich perongelukt met deze stof. Hoe kwaad kan dit? ( ze is niet doorgestuurd naar dokter/ziekenhuis)

bij voorbaat dank,

Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: wie kan mij met spoed helpen ? (1,3 dioxolaan)

zoek gewoon op msds 1,3 dioxolaan. Vind het het toch zo. bv 1,3-dioxalane http://www.sigmaaldrich.com/

vind je ook een nl versie.



Afzuiging lijkt me sowieso altijd een vereiste. Zolang je het niet direct op gaat eten, is het niet acuut toxisch. Maar kan ook opgenomen worden door de huid, dus bij dagelijks gebruik sowieso handschoenen.

Lange termijn effecten zijn nooit uitgesloten. (hoe goed ze ook onderzocht zijn). In dit geval is dna schade bij dieren aangetoond, wat je altijd te denken moet geven aan de carcinogeniteit van een stof. Valt onder een categorie 3, dus niet aantoonbaar, maar ook zeker niet uitgesloten.

Berichten: 3

Re: wie kan mij met spoed helpen ? (1,3 dioxolaan)

Dankjewel voor het snelle antwoord soepkip,

Weetje ook hoe ernstig schade aan het dna is ?

De veiligsheids bladen had ik al gelezen maar hier stond niet in wat het doet als het in je bloedsomloop komt.

Gr

Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: wie kan mij met spoed helpen ? (1,3 dioxolaan)

ik bekijk alleen de msds van de stof en daaruit concludeer ik dat toch enige voorzichtigheid op zijn plaats is. (zeker bij regelmatig gebruik). Let wel dat niet alle stoffen goed getest zijn, en bij aantoonbare schadelijkheid bij dieren dit niet direct voor schadelijkheid bij mensen hoeft te leiden, en omgekeerd. Maar het moet je wel aan het denken zetten. Schadelijkheid aan dna is altijd iets gevaarlijks, altijd een indicatie op mogelijke mutaties.

Merck geeft als Mac-waarde 20 ppm, dus daar zit je ruim boven.

merck

Echt is aan doen als het in je bloedsomloop zit, is er vaak niet.. Dat moet je zien te voorkomen. Het zal vast wel worden afgebroken/uitgescheiden, maar dat soort dingen zijn vaak niet te versnellen.

volledige details m.b.t de gevaren HIER

Berichten: 541

Re: wie kan mij met spoed helpen ? (1,3 dioxolaan)

Naast dit alles, is de stof ook nog brandbaar. Dit houd in dat er zomaar een explosie gevaarlijke situatie kan ontstaan. Afzuiging is in dit soort gevallen altijd wensbaar. Zeker als er grote hoeveelheden verdampen. (let op het is ook van belang hoe groot de ruimte is.).

Je zou kunnen vragen naar de RI&E op je werk. Deze moet beschikbaar zijn voor het personeel. (ARBO regelgeving).

Als hier niets instaat, moet je contact opnemen met de ARBO of preventiemedewerker binnen het bedrijf. Hij/Zij zou dan in ieder geval aan de hand van blootstellingstudies aan moeten tonen waarom afzuiging of persoonljike beschermingsmiddelen niet nodig zijn.

Reageer