Springen naar inhoud

[scheikunde] Molaire concentraties

• Log in om te kunnen reageren

mevassch

mevassch

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2011 - 20:43

Ik heb een groot probleem met mijn taak chemie, ik heb al de helft kunnen oplossen die ik goed begrijp. Deze oefeningen vind ik wel moeilijker en begrijp ze niet goed:

1) Hoeveel mol ijzer (II) chloride bevat evenveel moleculen als 40,2g mangaan (II) nitraat?

2)Hoeveel gram kopersulfaat pentahydraat bevat evenveel mol als 2,52g mangaan (II) nitraat?

3)Hoeveel gram mangaan (II) nitraat is er vereist om 600ml oplossing met een concentratie van 2% te bereiden?

4)Hoeveel gram mangaan (II) nitraat is er aanwezig in 2,44 liter oplossing met een concentratie van 2mol/l?

Als jullie het antwoord weten, kunnnen jullie ook de werkwijze geven? Het is de bedoeling dat ik de oefening ook snap hé

MVG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2011 - 21:13

1)
Bereken het aantal mol in 40.2g mangaan(II)nitraat (ofwel Mn(NO3)2), dit is het aantal mol ijzer (II)chloride. 1 mol blijft altijd 6.02*10^23 deeltjes,ongeacht het feit of het om moleculen Mn(NO3)2 of FeCl2 gaat.

2)
Zelfde principe: bereken het aantal mol Mn(NO3)2 via het molecuulgewicht. Je wil hetzelfde aantal mol kopersulfaat pentahydraat als Mn(NO3)2. Dan zet je dus gewoon weer om naar gram kopersulfaat pentahydraat via het molecuulgewicht.

3)
Ik vermoed dat men met 2% oplossing bedoelt: 2 gram per 100 ml? Indien dat zo is, pas je opnieuw dezelfde principes toe: 600 ml oplossing vergt 6*2g=12g Mn(NO3)2
Ik twijfel omdat er geen eenheden achter je percentage staan zoals massa/volume procent ofzo.

4)
Je berekent het aantal mol Mn(NO3)2 aanwezig in 2.44 l oplossing door een simpele vermenigvuldiging. Nu je het aantal mol Mn(NO3)2 weet dat zich in dat volume bevindt, kan je via het molecuulgewicht het aantal g Mn(NO3)2 berekenen.

groeten

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 27 september 2011 - 21:15

Vraag 1 en 2
Wat is chemische formule van mangaan (II) nitraat?
Wat is de molmassa van mangaan (II) nitraat?
Hoeveel mol mangaan (II) nitraat heb je dan in vraag 1 en in vraag 2?

Vraag 3 Hoeveel gram mangaan (II) nitraat is er vereist om 100ml oplossing met een concentratie van 2% te bereiden?

Misschien lukt vraag 4 nu ook en anders laat maar zien hoever je nu komt. ;)

mevassch

mevassch

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2011 - 22:01

Formule: Mn(NO3)2
Relatieve: moleculemassa: 178,95

maar hoe moet ik alles berekenen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11119 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2011 - 23:50

Wat is de eenheid van molmassa? Zodra je doorhebt dat ook de eenheid zelf een deling weergeeft van gram door aantal mol, dan ben je er ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures