Springen naar inhoud

Nieuwe spectrofotometer gekocht. Kalibreren/ijken?

• Log in om te kunnen reageren

RMxtreme

RMxtreme

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2011 - 09:18

Hallo,

Op dit moment loop ik stage bij een bedrijf, en zal er een spectrofotometer worden besteld. Nu is de vraag van het bedrijf aan mij of ik wil uitzoeken of de spectrofotometer eerst moet worden gekalibreerd/geijkt voordat het gebruikt wordt.

Ik kan hier geen informatie over vinden, behalve dan dat de metingen tegen een ´blanco´ moeten worden gemeten, maar dat wist ik allang. Ik wil juist weten of er eerst wat aan het apparaat moet worden gedaan voordat het gebruikt wordt.

Kan iemand mij daar iets over vertellen?

Bedankt,

Remco

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2011 - 09:27

Behalve voor een specifieke analyse moet een spectrofotometer niet gecalibreerd worden.

Voor elke analyse moet je natuurlijk een ijkcurve opstellen met ijkoplossingen waarvan de concentratie nauwkeurig gekend is.

Er zijn wel een aantal performance checks die nagaan of de golflengte correct is, of het ruisniveau binnen de specificaties valt en dergelijke. Hiervoor raadpleeg je best de handleiding.

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2011 - 15:41

Waarom vraag je dat niet aan het bedrijf waar je hem koopt?
Maar zoals al gezegd, meestal is hij al af fabriek gecalibreerd.

Het eerste wat je zal moeten doen is de handleiding lezen, voordat je maar zelfs de stekker in het stopcontact doet.. dat geeft meestal antwoord op al je vragen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 september 2011 - 15:51

Kalibreren en ijken wordt gedaan door de fabrikant, wij kontroleren met behulp met een holmiumfilter de golflenge en met grijsfilters de extinctie. Verder wordt dit standaard een maal per jaar herhaald om zeker te zijn dat er geen instellingen verlopen zijn.

RMxtreme

RMxtreme

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2011 - 08:51

Bedankt voor de antwoorden!

@labstuff Het bedrijf is net een lab begonnen. Ik help hun (in samenwerking met anderen) het lab in te richten. Het bedrijf zelf heeft hierover daarom weinig kennis, vandaar dat ik het hier vraag!

Nogmaals bedankt!

Gr. Remco

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 september 2011 - 10:07

Waarom vraag je dat niet aan het bedrijf waar je hem koopt?
Maar zoals al gezegd, meestal is hij al af fabriek gecalibreerd.

Het eerste wat je zal moeten doen is de handleiding lezen, voordat je maar zelfs de stekker in het stopcontact doet.. dat geeft meestal antwoord op al je vragen.

Kan ook een intersaante vraag zijn voor een beginnend stagiair.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2011 - 22:35

Een ICT helpdesk laat vaak een RTFM vallen

in nette woorden: lees toch de handleiding

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2011 - 21:41

Bedankt voor de antwoorden!

@labstuff Het bedrijf is net een lab begonnen. Ik help hun (in samenwerking met anderen) het lab in te richten. Het bedrijf zelf heeft hierover daarom weinig kennis, vandaar dat ik het hier vraag!

Nogmaals bedankt!

Gr. Remco

hmm een lab beginnen zonder basiskennis..
Ik zie de paddestoelwolk al hangen boven het bedrijf ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures