verband tussen kernenergie, quark en antimaterie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

verband tussen kernenergie, quark en antimaterie

Ik moet mijn profielwerkstuk houden over kernenergie, waarbij kernfusie en kernsplijting de hoofdonderwerp had moeten zijn. Na onderzoek over kernenergie kwam ik achter dat protonen en neutronen bestaan uit kleinere deeltjes namelijk quark. Na verdere onderzoek kwam ik achter wat antimaterie is. Khad dus vrij veel tijd in besteedt. Tot op een gegeven moment ik bedacht dat ik het over kernenergie hield. En dat antimaterie en quark niet veel te maken heeft met kernfusie en kernsplijting. Heb ik nu dus al die tijd verspeelt of is er toch nog een connectie tussen kernenergie, quark en anti-materie???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: verband tussen kernenergie, quark en antimaterie

Kern energie staat voor energie dat word gehaald uit atoom kernen zoals je vast wel zal weten. De kern energie die wij gebruiken maakt enkel gebruik van de bindings energie tussen de protonen en neutronen.

Deze bindings energie word veroorzaakt door een kracht overdragen van de sterkte kernkracht (pion in dit geval)

Deze ontstaat door de kleur lading van quarks.

je zou precies kunnen beschrijven hoe dit in zijn werk gaat

Ja kan misschien als extra zeggen dat als er een deeltje en een antideelte bij elkaar komen ze veranderen in pure energie (2 fotonen).

Verder is deze kennis nooit weg gegooid.

Berichten: 6

Re: verband tussen kernenergie, quark en antimaterie

Ik denk dat je met het onderwerp kernenergie niet veel aan antimaterie hebt. Bij Cern in zwitserland, zijn ze bezig met antimaterie te maken (ik weet niet of dat al gelukt is) maar het heeft niks met atoom splijting te maken, het is gewoon zo dat als een antimaterie deeltje en een materie deeltje bij elkaar komen, ze meteen reageren en volledig in energie omgezet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: verband tussen kernenergie, quark en antimaterie

antimaterie maken is niet zo lastig. daar kijken ze bij cern niet meer op.

Anti neutrino's zitten nu ook gewoon om je heen.

Reageer