kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kwik

;) Beste,

heb me aangemeld bij de chemieforum,

Maar had een paar vragen. Tijdje terug ben ik bij een museum geweest. ik kwam daar een thermometer tegen uit 1830 die thermometer bevatte rode kwik.

naar mij weten is het kwik toch metale zilverachtige kleur,

lang zoeken en doen.

ene zegt dat rood kwik niet bestaat.

een ander zegt dat het wel zo is.

wilde hier wat informatie opdoen.

en tevens of ik aan rood kwik zou kunnen komen kleine hoeveelheid.

volgens mij nergens te verkrijgen

;)

alvast bedatnk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kwik

Ik heb je emailadres even weggehaald :)

Kwik is inderdaad niet rood (in ieder geval, niet als je de zuivere stof bedoelt).

Wat ik denk (maar misschien zijn er anderen die dat zeker weten) dat het kwik is vermengd met een rode kleurstof om het beter zichtbaar te maken tegen de achtergrond.

Overigens, zelf kwik (al dan niet rood ;) ) kopen is behalve heel moeilijk ook af te raden. Kwik is erg giftig en gebruik daarvan is gevaarlijk vanwege de kwikdampen.

Volgens mij zijn er zelfs strenge regels rond het gebruik van kwik in bijvoorbeeld barometers enzo.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 86

Re: kwik

Misschien dat er een rode vloeistof bovenop de kwik lag? Sommige kwikthermometers hebben een blauwe vloeistof bij het afleesgedeelte, terwijl de onderkant wel kwik bevat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kwik

Welkom op het forum,

Ik kan mij moeilijk een andere kleur dan zilver verzinnen voor kwik, een markervloeistof op de kwik is zeker een mogelijkheid. Anders vermoed ik dat u ooit een gekleurde alcohol oplossing hebt gezien.

Een grappig pseudo chemie stukje betreffende rood kwik(silver) is te vinden op wikipedia
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: kwik

Beste

alvast bedankt voor de reactie.

het is toch dan een vloeistof of een verf voor de kwik.

het lijkt in mijn ogen onmogelijk maar toch is het zo.

jammer.

wilde wat informatie opdoen.

maar helaas.

vriendelijke groet

Berichten: 3.145

Re: kwik

Een verf voor kwik is er niet. Kwik is zilverkleurig en zal nooit een andere kleur kunnen hebben. Het is niet zoals met water of bijv. alcohol dat je er iets gekleurds in op kunt lossen om het een kleurtje te geven. Dat "rode kwik" zal wel een of ander organisch oplosmiddel zijn met een rode kleurstof daarin opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: kwik

Tijdje terug ben ik bij een museum geweest. ik kwam daar een thermometer tegen uit 1830 die thermometer bevatte rode kwik.
Waarom denk je dat het kwik is? De rode vloeistof is waarschijnlijk een organische vloeistof met een rood kleurtje, zoals gebruikt wordt in een alcoholthermometer: klik hier.

Voor de volledigheid: het is niet helemaal duidelijk of rode kwik echt bestaat maar het heeft wel een eigen Nederlanstalige wikipagina: klik hier. Het heeft in ieder geval niets met thermometers te maken.

Reageer