Springen naar inhoud

Diamant maken [Profielwerkstuk]

• Log in om te kunnen reageren

AngelinoRH

AngelinoRH

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2011 - 23:11

Hey,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben Angelino, 17 jaar oud en ik zit momenteel in de laatste klas van het VWO.
Dit jaar moeten wij ons profielwerkstuk maken. Wij, mijn teamgenoot en ik, hebben besloten om diamant te maken.
Na even rondgekeken te hebben op het internet, voornamelijk google, heb ik een aantal verschillende methodes gevonden. 1 blonk vooral uit, omdat deze nog aardig simpel is in vergelijking met de rest. Het zou echt geweldig zijn als jullie me even konden helpen

Experiment:
Het experiment gaat als volgt: (Het is een filmpje van BCC, dus ik ben vooral aan het gissen. Ik zal jullie de bron geven, zodat jullie mij kunnen verbeteren of aanvullen.)
http://www.bbc.co.uk...onment-14505109

1. Je neemt een acyteleen-brander (ethyl) en plaatst de vlam op een 'ijzeren' plaat. Aangezien dit plaatje natuurlijk een zeer hoog smeltpunt moet hebben is het geen ijzer, maar waarschijnlijk grafiet? of platina? (Misschien moet het juist grafiet zijn, omdat deze uit C-atomen bestaat en daardoor dus makkelijker diamant gemaakt kan worden :S?)
2. Je houdt de vlam gedurende 8 uur (of langer?) op het plaatje.
3. Na 8 uur krijg je als het goed is een paar diamante kristallen.

Vragen:
1. Op het filmpje is te zien dat onder het plaatje een soort van koelinstallatie is bevestigd. Of zou dit iets anders zijn?
2. Welk plaatje zou hij bevestigd hebben. Van welk materiaal is dit? (dus waar de diamant verschijnt).
3. Normaal gesproken is er enorme druk voor nodig om diamant te produceren, waarom lukt het nu alleen met een hele hoge temperatuur?
4. Zijn het de C-atomen van het plaatje dat verandert in diamant, of zou het vanuit de vlam komen.
5. Zou het inderdaad een acyteleen-brander zijn. Puur en alleen vermengt met de juiste hoeveelheid zuurstof, of zouden er nog andere 'stoffen' aan toegevoegd worden. En wat zou de juiste verhouding zijn tussen de zuurstof en het gas?
6. Kan iemand misschien uitleggen hoe dit proces precies verloopt, want ik blijf met aardig wat vraagtekens over zitten.

Heel erg bedankt alvast, voor diegene die me helpen kan. Ik weet dat ik heel veel vraag, excuses!

Angelino

edit: Weten jullie misschien nog een veel simpelere manier om diamant te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2011 - 22:23

Het maken van diamant is niet heel erg makkelijk. Diamant is inderdaad niets meer dan koolstof. Maar wel in een speciale kristalstructuur. Ik betwijfel het of je dit zo makkelijk zonder hulp uit kunt voeren. Vergeet niet dat je redelijk wat veiligheidsmaatregelen moet nemen (koeling etc.) Niet iets wat je op school zult kunnen doen.

Ik raad je aan eens contact op te nemen met een universiteit. Zij willen je misschien best helpen. Ik heb een practica gehad op de universiteit (Nijmegen) waar we inderdaad diamant gemaakt hebben. Het zijn dan wel geen echt mooie kristallen krijgt, wat je vormt zijn hele kleine kristalletjes, niet mooi schitterende dingen.

Mauritio

Mauritio

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 18:08

Is de meest basale manier van diamant maken niet gewoon koolstof onder extreem hoge druk brengen?
Misschien zou je die kristallen kunnen herkristaliseren om ze nog zuiverder te krijgen, maar het lijkt mij dat je extreem kleine hoeveelheden krijgt in dat geval!

Wel een super interessant PWS!
Succes!!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 21:25

Misschien zou je die kristallen kunnen herkristaliseren om ze nog zuiverder te krijgen, maar het lijkt mij dat je extreem kleine hoeveelheden krijgt in dat geval!

Spannend idee. Welk oplosmiddel wil je daarvoor gebruiken?

Even zonder ironie: dat gaat dus niet.

Mauritio

Mauritio

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2011 - 16:51

Spannend idee. Welk oplosmiddel wil je daarvoor gebruiken?

Even zonder ironie: dat gaat dus niet.

Dom van mij natuurlijk! excuus!
Is er dan geen manier om diamant zuiver te maken?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 oktober 2011 - 18:21

Als het eenmaal onzuiver is, denk ik niet dat je het zuiverder kan maken.

De grootste ruwe diamant te wereld, de Cullinan, had een grote onzuiverheid in het midden van de steen.
De enige manier om de steen goed te kunnen slijpen was door hem te klieven in kleinere delen, want de onzuiverheid verpestte de rest van de steen.

Op zich jammer, want de Cullinan was echt enorm groot voor een diamant; aan de andere kant was het ding zo ontzettend waardevol dat bijna niemand er om zat te springen het ding te bezitten of te bewerken, bang dat ze verantwoordelijk zouden zijn voor eventueel verlies of beschadiging.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

stuivertje84

stuivertje84

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 20:47

Kan daarover niks vinden heb je misschien een link waar meer info bevat ?

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 21:09

Over wat? Over de Cullinan? Als je daar niets over kunt vinden, raad ik je een cursusje google aan.
http://en.wikipedia....ullinan_Diamond

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures