Actief chloor bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Actief chloor bepaling

Hallo.

Ik loop stage op het moment bij een chemisch bedrijf. Voor een klant doen we ook actief chloor bepalingen. Ze willen weten wat het principe precies is van de actief chloor bepaling. Hierbij weet ik wel wat ik doe, maar een mooie duidelijke formulering krijg ik nog niet zo op papier, ook op internet is niet echt goed wat te vinden.

Als eerste had ik opgesteld: jodometrische titratie van actief chloor met thiosulfaat in een zuur milieu.

Dat was niet voldoende uitgebreid.

Hebben jullie tips om tot een uitgebreide beschrijving te komen?

B.v.d.

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Actief chloor bepaling

Ik vind dat ook wel vaag beschreven, eerlijk gezegd.

Weet je wat er gebeurt met deze bepaling. Je voegt wat bij wat en wat titreer je dan precies met wat?

Berichten: 8

Re: Actief chloor bepaling

Het monster waarvan het chloorgehalte bepaald moet worden is steeds verschillend.

Hiervan maken we een ca 1% oplossing: 1 gram monster, ca 80 gram water, ca 10 mL zoutzuuroplossing (3,9 - 4,1M) en ca 10 mL kaliumjodide oplossing (20%).

Er wordt getitreerd met natriumthiosulfaat (0,1 M)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Actief chloor bepaling

Ja, OK, maar wat gebeurt er bij het toevoegen van de KI-oplossing en wat gebeurt er daarna bij het titreren met thiosulfaat?

Berichten: 150

Re: Actief chloor bepaling

Ik zou bij je uitleg een soort van titratieschema plaatsen, met de gevormde producten bij titratie.. Het is een soort van substitutietitratie, waarbij de KI geoxideerd wordt tot I2 door de actieve chloor, en waarna het gevormde I2 gereduceerd wordt door het thiosulfaat.

Het aantal mol thiosulfaat is evenredig met het aantal mol I2 gevormd in de reactie, en dus ook evenredig met de hoeveelheid actieve chloor.

Re: Actief chloor bepaling

Ik zou zeggen dat je kontakt moet opnemen met de klant en vragen welke informatie ze willen, misschien willen wel informatie over de betrouwbaarheid en juistheid of het komplete anlyse voorschrift.

Je kunt blijven raden maar de kans is groot dat je antwoord weer niet is wat de klant zoekt en dan ga je een ontevreden klant krijgen en dat moet je niet willen.

Berichten: 8

Re: Actief chloor bepaling

't is ondertussen opgelost.

Bedankt voor de hulp.

Reageer