synthese paracetamol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

synthese paracetamol

Hallo,,

ik heb voor scheikunde paracetamol gesynthetiseerd dmv 4-aminofenol en azijnzuuranhydride.

nu moest ik de gemaakte paracetamol testen door bij de kristallen geconcentreerd zoutzuur en kaliumdichromaat toe te voegen.

dit zou dan groen / blauw kleuren. (dat gebeurde ook)

maar mijn vraag is, wat heeft er nou precies gereageerd?

hoe kan ik in mijn verslag uitleggen dat ik de paracetamol heb aangetoond?

ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik kom er zelf niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: synthese paracetamol

met kaliumdichromaat oxideer je de boel volledig. Ik zie alleen niet helemaal hoe het bewijst of je paracetamol gemaakt hebt.

Je kan aminophenol oxideren tot benzoquinone. Al kan dat volgens mij ook gewoon met de geacetileerde variant (paracetamol). Maar ik denk dat je het dan moet zoeken in het snelheidsverschil van oxideren.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd.. als ik me niet vergis kleurt kleurt het namelijk na de oxidatie blauw/groen, dat zou dus betekenen dat het direct geoxideerd is.

Berichten: 2

Re: synthese paracetamol

dus de aminofenol en kaliumdichromaat reageren met elkaar? en op een of andere manier blijft er Cr3+ over, wat groen/blauw is?

een snelheidsverschil van oxideren kan ik niet echt gebruiken, daar moet ik het geloof ik ook niet in zoeken, aangezien die tijd er in de proef niet toe deed.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: synthese paracetamol

dichroom is een sterke oxidator. Je oxideert dus je aminophenol tot benzoquinone. Maar dan ga je volgens mij juist van chroom 6 naar chroom 3 (en dus blauwe kleur). De blauwe kleur zou dan de indicatie zijn dat de boel geoxideerd is.

Hetzelfde kan naar mijn idee ook gebeuren met paracetamol (mogelijk via tussenstap hydrolyse tot aminophenol). Ik zou zeggen dat die reactie alleen trager verloopt. En je dus meer de aminophenol aantoont.

Zoals je kunt zien concludeer ik juist hieruit dat je nog voor aminophenol in je mengsel hebt zitten, en niet zozeer de paracetamol. Maar ik kan er goed naast zitten. Afbeelding

//edit

nu ik er nog eens over nadenk, de acetylgroup zorgt wel voor een zuigende werking, misschien dat ie daardoor juist sterker(sneller) geoxideerd wordt. Dan zou dat de verklaring zijn. Aminophenol traag en paracetamol snel (laatste zie je dus meteen). Maar ik denk dat iemand anders hier beter uitsluitsel over kan geven, ik ben al een tijdje de organische chemie uit.

Reageer