[scheikunde] Verschillende vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Verschillende vragen

Hallo,

Ik heb enkele vragen over wat schoolwerk. Alle hulp is welkom~

1.

"Geef de vergelijking voor het oplossen van aluin in water."

Ik had zelf: KAl(SO4)2 (s) --oplossen--> K+ (aq) + Al 3+ (aq) + 2 SO4 2- (aq)

Het antwoordenboek laat die 2 voor SO4 gewoon weg. Is het nu fout van mij om deze reactie kloppend te maken en heeft het boek het goed en hoef je een oplossing niet kloppend te maken?

2.

Dit is ook meer een vraag of het antwoordenboek het nu goed heeft of niet..

De originele opdracht was:

Je mengt 10 mL 0,125 M NaNO3 oplossing met 30 mL 0,250 NaBr oplossing. Bereken [NA+] in dit mengsel.

Mijn berekening was:

stap 1:

10 * 10^-3 L x 0,125 mol/L = 1,25 * 10^-3 mol Na+

stap 2:

30 * 10^-3 L x 0,250 mol/L = 7,50 * 10^-3 mol Na+

stap 3:

1,25+7,50 = 8,75 mol en 10 + 30 = 40 ml

stap 4:

[Na+] = mol / Liter = 8,75 / 40*10^-3 = 2,2* 10^-1 mol/L

Het antwoordenboek is niet goed gedrukt en gaat maar tot en met stap 2. Hier doet het 30 * 10^-2, maar ik zie niet in waarom het opeens tot de macht -2 is en niet tot de macht -3. Ook weet ik dus niet zeker of ik deze som verder goed heb afgewerkt.

3.

De laatste som waarbij is vast zit is:

De MAC-waarde voor ozon in lucht bedraagt 0,2 mg*m^-3

1,0 dm^3 lucht heeft bij 25 C een massa van 1,2 g.

1,0 dm^3 ozon heeft bij 25 C een massa van 2,0 g.

- Hoeveel volume-ppm ozon bevat de lucht als de MAC-waarde is bereikt?

Ik heb enkel massa-ppm berekend van ozon als de MAC-waarde is bereikt. Hierbij kwam ik uit op 0,2 massappm, maar ik weet niet goed of dit berekenen nu zinnig was en hoe ik verder moet naar volume ppm.

Alvast bedankt!

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Verschillende vragen

Vraag 1: volgens mij gewoon goed. Tel atomen aan beide kanten, allebei gelijk, klopt dus. Tel lading aan beide kanten, dient neutraal te zijn. Klopt dus ook.

Vraag 2: je gaat goed t/m stap 2, om het aantal mollen Na+ aanwezig te tellen. Vervolgens ga je omrekenen naar concentratie en laat je de 10^-3 factor opeens weg. 8,75 mmol wordt niet opeens 8,75 mol... Maar vervolgens laat je in je eindantwoord wel opeens zien dat je dit hebt meegenomen. Je schrijft het wat slordig op, eindantwoord klopt, notatie is zeer slordig.

Vraag 3: hoe dan? Ik zou zeggen, volgens mij hoef je alleen maar te weten hoeveel m^3 je ozon is. Dat is dan op 1 m^3 lucht. Je kunt aan de hand van je gegevens simpel berekenen hoeveel m^3 ozon je moet hebben: je hebt de dichtheid en de MAC-waarde... Hoeveel volume neemt 0,2 mg ozon in? Als je dit beantwoord, heb je bijna je antwoord.

Reageer