Springen naar inhoud

pH berekenen, na oplossing van een zuur

• Log in om te kunnen reageren

Mu-sk

Mu-sk

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2011 - 20:35

De pH van water is 7. Er zit dus (in een liter) 1x10-7 mol H+ in het water. Waneer ik 1 mol HCl in dit water oplos, stijgt het aantal mol H+ met 1.
(Ik weet dat het evenwicht van de reactie van water naar H+ en OH- zich verschuift)
Maar laten we zeggen dat er dus 1 mol + 1x10-7 mol, H+ in het water zit. De pH is volgens mijn boek na het oplossen van die 1 mol 0 (De concentratie van H+ is dan dus 1M, want -log(1)=0). Ik wil graag weten wat er met die 1x10-7 mol H+ gebeurt.
(Voor de toestand boven (verwaarloos je de 1x10-7 mol omdat het vergeleken met die 1 mol een zeer kleine hoeveelheid is en je dan de pH dus in veel decimalen moet geven?)

!Wat als je 1x10-6 mol HCl oplost. Wat is de pH dan? De verschuiving in het evenwicht zal dan anders zijn doordat de concentratie met veel minder toeneemt, toch?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2011 - 21:22

Als je zeer lage concentraties sterk zuur toevoegt, mag je de spontane ionisatie van het water inderdaad niet langer verwaarlozen.
Er bestaan formules om de pH onder die omstandigheden te berekenen, maar de pH zal niet ver van 7 verwijderd zijn.
De grens tussen verwaarlozen en niet verwaarlozen van de ionisatie van water kan je proberen arbitrair vast te leggen. Wij hanteren de regel dat als het sterk zuur een concentratie heeft die minder is dan 10-6 M, je moet rekening houden met de reeds aanwezige concentratie H+.
Uiteraard kan die grens verschillen naargelang handboek/theorie.

Veranderd door zheddorz, 03 oktober 2011 - 21:23

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures